Безбедносна ситуација у Београду

Дискусија поводом тачке Дневог реда „Разматрање безбедносне ситуације у Београду“ на 3. Седници 28.5.2014.  – уводни извештај поднео је Начелник београдске полиције Веселин Милић. 

Даме и господо одборници, ја бих заиста желео да се захвалим господину Милићу на Извештају и придружујем се апелу господина Чулића из Демократске странке Србије који је предложио да овај Извештај који смо имали прилику да чујемо, јер очигледно је то писани извештај који сте овде прочитали, било би добро да смо га добили у писаној форми. Значи, ту нема никакве тајне, ту су новинари, ту су камере. Значи, можемо да га добијемо у писаној форми, јер он обилује статистичким подацима, информацијама које ми наравно нисмо могли да запамтимо, нити да запишемо да бисмо могли на одговарајући начин о томе да дискутујемо. Било би много боље да смо добили то у писаној форми и да смо затим могли да припремимо и некаква конкретна питања.

Мада, пошто је тачка дневног реда безбедносна ситуација у Београду, уз пуно разумевање за апел председника Скупштине да не дискутујемо о актуелним стварима које се тичу безбедности, актуелно је ипак актуелно и било би веома необично да ми у Скупштини града Београда данас игноришемо стварност изван ових зидова и да не говоримо ништа о безбедности Београда из угла, односно из аспекта ванредних ситуација и угрожености грађана Београда од поплава.

Значи, грађани Београда су нас изабрали да говоримо о њима, о њиховим проблемима и о актуелним проблемима када су они актуелни.

Наравно да ћемо о томе још дискутовати и ми очекујемо да добијемо детаљан извештај о свему што се догађало и о активностима које је Штаб за ванредне ситуације града Београда предузео, али да би тај извештај можда био бољи и потпунији, ја сам сматрао да је потребно да скренем пажњу на неке ствари и да овде поставим нека питања.

Дакле, ми смо практично и на прошлој седници говорили о овом актуелном питању. Можда нису сви одборници били тога свесни, али смо и говорили и одлучивали.

Дакле, град Београд нема у овом тренутку Управу за воде. Ви сте сви добили, сви су одборници добили за прву седницу Пословник, Статут и Одлуку о Градској управи. Међутим, та Одлука о Градској управи коју смо ми сви добили и коју ви имате, не важи, промењена је. Ја сам о томе говорио на прошлој седници. Привремени орган је дао себи за право из неког мени нејасног разлога, иако то није његово законско право, да промени Одлуку о Градској управи. Ја сам предложио да ми то поништимо на прошлој седници. Скупштина је то одбила. Добро.

Али, ево један мали детаљ из те Одлуке. Значи, у Одлуци о Градској управи коју ми и даље као одборници имамо, у члану 59. предвиђено је да у оквиру Секретаријата за комунално-стамбене послове постоји Управа за воде.

Чиме се бави та Управа за воде? „Управљањем водама у циљу заштите вода, заштите од штетног дејства вода и коришћењем вода на водном подручју Београда према начелима интегралног управљања водама, припремањем планских докумената за управљање водама водног подручја Београда, план управљања водама и програм мера за његово остваривање, посебан план управљања водама и годишњим програмом управљања водама, план управљања ризицима од поплава, припреме оперативног плана заштите од поплава.“ То су послови Управе за воде.

Значи, 22. априла, а наша Скупштина је конституисана – да вас подсетим – 23. априла – Привремени орган је донео Одлуку о изменама и допунама Одлуке о Градској управи и у члану 2. укинуо Управу за воде.

Да ли је то била добра одлука? Ја у том тренутку нисам знао да ће доћи до поплава, али постоје разлози због којих је неко у претходној власти основао ту Управу за воде. И мислим да би било добро да смо о томе могли овде да расправљамо, па бих онда ја дискутовао о томе зашто не треба укидати овакво тело.

Зашто је то урађено? Претпостављам због штедње. Ви сте уштедели за ових неколико дана вероватно много мање него што је штета која је настала.

Можда су људи из те Управе за воде били управо ти који су требали да упозоре Штаб за ванредне ситуације и његовог команданта, градоначелника Београда о томе шта се догађа док је још падала киша и шта се може догодити ако киша наставља да пада, али је тај орган укинут.

Значи, једно од питања је – зашто?

Постоје питања која постављају грађани Београда једни другима на улици. То су питања која се постављају у колективним центрима где су смештени људи из Обреновца, у самом Обреновцу – да ли је евакуација проглашена на време, да ли је њено спровођење почело на време, ко је надлежан да прогласи евакуацију и да је спроведе…

ПРЕДСЕДНИК:

Господине Алимпићу, ја вас стварно молим да се вратимо на дневни ред.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Па ово је безбедносна ситуација у Београду.

ПРЕДСЕДНИК:

Да, али Одлука о Градској управи и да ли је Управа за воде пребачена у другу организациону јединицу није тема безбедности града Београда.

 

СИНИША МАЛИ (С МЕСТА):

Управа за воде није укинута.

ПРЕДСЕДНИК:

Управа за воде није укинута него је пребачена у другу организациону јединицу али можемо после да расправљамо о томе. Није укинута него је пребачена у другу организациону јединицу, али молим вас да се држимо дневног реда, а тачка је Разматрање безбедносне ситуације у граду Београду, а не Одлука о Градској управи.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Ако ви мислите да Одлука о укидању Управе за воде нема везе са безбедносном ситуацијом, онда ја повлачим све што сам рекао, али ја тврдим да има.

Али нећу више о Управи за воде. Хајде сада да говоримо о једној другој ствари, а то је надлежност за проглашење евакуације у граду Београду.

Значи, Закон о ванредним ситуацијама препознаје и прописује надлежности јединице локалне самоуправе. Јединица локалне самоуправе чији смо ми овде највиши орган се зове град Београд. Градска општина није јединица локалне самоуправе. Штаб за ванредне ситуације града Београда је по закону штаб који је надлежан за проглашавање евакуације, за послове заштите и спасавања на територији читавог Београда укључујући све градске општине.

Градске општине по Закону о ванредним ситуацијама нису препознате јер нису јединице локалне самоуправе као неко ко треба да има штаб за ванредне ситуације, нити тај штаб има надлежност да прогласи евакуације. Значи, општински штаб градске општине по закону нема те надлежности. Тај штаб може да постоји као помажуће тело Градског штаба, тај штаб може да предлаже, захтева, апелује, помаже, али не може да прогласи евакуацију. То треба да уради Градски штаб, командант Градског штаба, градоначелник Београда.

Ја овде не кажем да то није све урађено како треба. Рекли смо да ћемо да добијемо извештај, водиће се о томе истрага, све ће се сазнати.

Ми немамо намеру никога да оптужујемо, нити ми икога криминализујемо. То је ваш манир. То ви радите. И то ће да раде истражни органи. Ми то не радимо. (Одборник СНС Јовичић добацује са места). Ви, господине Јовичићу, нарочито. Можете после да ми реплицирате.

Значи, никога унапред, док га надлежни органи не оптуже, ми не оптужујемо. Али тражимо одговоре на питања зашто евакуација није проглашена раније у Обреновцу.

И још једно питање, ево, које може бити врло индикативно. Зашто индикативно? Зато што може да нам да одређене индиције о томе да ли је баш све било како треба и по реду у функционисању Градског штаба за ванредне ситуације.

А ради се о вести која је постављена на службени сајт Скупштине града Београда 16. маја. Дакле, службени сајт Града Београда који има адресу www.beograd.rs, који уређује Информативна служба Скупштине града Београда и 16. маја се на њему нашла вест под насловом: „Моле се грађани Обреновца да не напуштају своје домове.“ Ја имам обичај сваки дан да гледам тај сајт и ја сам то тада видео и било ми је необично јер је на телевизији управо говорено о томе да грађани одбијају евакуацију, па сам помислио: „па наравно да одбијају кад их командант Штаба позива да не напуштају своје домове“.

И то није спорно. Ја нисам ни сачувао ни снимио ту страну, јер знам да службени сајт града Београда све вести које су постављене на њему чува у својој архиви и да се тим вестима касније може приступити кад год желите. Свакој вести која је постављена на службени сајт града Београда уз помоћ претраживача који се налази у горњем-десном углу кад унесете кључне речи можете да приђете. Тамо можете да нађете вест да је преминуо градоначелник Богдановић, можете да нађете саопштења, изјаве градоначелника Ђиласа, све вести постављене од 1. јануара 2000. године до данас, осим ове вести. Ње нема у архиви. Нестала је. Неко ју је избрисао.

И моје питање је: ко је избрисао ову вест из архиве службеног сајта града Београда који уређује Информативна служба, ко сме уопште саопштење градоначелника да брише…

ПРЕДСЕДНИК:

Господине Алимпићу, ја вас молим још једном, одузећу вам реч.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Не можете ме ућуткати. Ово има много везе са безбедношћу. Дозволите да завршим.

ПРЕДСЕДНИК:

Ко уређује сајт Скупштине града Београда стварно нема везе са безбедношћу у Београду.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Има много везе. Ја постављам питање да ли је и ко је наложио људима који уређују сајт да обришу ову вест јер мислим да то показује да је неко сматрао да је та вест била грешка. Мислим да је неко сматрао да она више не треба да буде ту да би се избрисали трагови да је она била ту. То је мој можда погрешан закључак. Али ја тражим на то одговор.

Ја ћу на ово питање тражити одговор писмено. Поставићу вам одборничко питање, поставићу захтев по Закону о доступности јавних информација и ја ћу да добијем информацију ко је наложио и коме. Ако је то неко сам урадио, он треба да сноси последице. Ако му је неко то наредио, тај ко му је наредио треба да објасни зашто му је наредио да се ово избрише и да ли неко мисли да је ова вест била погрешна тада. То је једноставно једно веома просто питање.

ПРЕДСЕДНИК:

Апсолутно, имате право само не под овом тачком дневног реда. Имате право да тражите информацију преко повереника.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Наравно, зато што се безбедност грађана Београда штити тако што им се, између осталог, и преко службеног сајта и преко телевизије командант Штаба обраћа и каже им: „сада се евакуишите, а сада немојте да се евакуишете“. И од тога зависи њихова безбедност. Ваљда је то јасно. А ова тачка се зове безбедност грађана Београда.

Добро, пошто видим да вас нервирам, завршићу. Обећали сте да ћемо још дискутовати о овој теми па ће још бити прилике свакако.

ПРЕДСЕДНИК:

Захваљујем се господину Алимпићу. Расправљаћемо на посебној седници о ситуацијама које су задесиле град Београд, о поплавама, елементарним непогодама, а информације о томе да ли се евакуација и напуштање домова врши у тренутку када бујица иде од метар и по и да ли је могуће, то ће суд дати стручњаци, а не шта је Скупштина града…

* * *

(Напомена З.А. – накнадним читањем Одлуке о изменама и допунама Одлуке о градској Управи – Сл. лист града Београда бр. 37/2014 констатовао сам да организациона јединица градске управе под именом „Управа за воде“ која је до тада постојала у оквиру Секретаријата за комуналне и стамбене послове, није више предвиђена да постоји у том облику и под тим именом ни у једном секретаријату у оквиру Управе града. Запослени и архива су премештени у секретаријат за пољопривреду, инспекцијски део касније је премештен у Секретаријат за инспекцијске послове, али Управа за воде као јединица за интегрално управљање водама и заштиту од вода је укинута).