Одлука о јавном превозу

Расправа поводом ПРЕДЛОГА ОДЛУКЕ О ИЗМЕНАМА И ДОПУНАМА ОДЛУКЕ О ЈАВНОМ ЛИНИЈСКОМ ПРЕВОЗУ ПУТНИКА НА ТЕРИТОРИЈИ ГРАДА БЕОГРАДА. 6. седница, 18.9.2014.

Ова Одлука о јавном линијском превозу путника је нешто што је актуелна тема у овом граду, не само сада, већ годинама је то актуелна тема. Одувек је то актуелна тема. Подржавам мере које су усмерене на то да грађани плаћају карте. Грађани треба да плаћају карте за превоз. Морају да плаћају карте.

Подржавам и меру да грађанима који плаћају карте да им се дају чоколадице. То је лепа љубазност. Мада бих замолио да појачате мало с тим чоколадицама. Мене су јуче три пута прегледали и нисам добио чоколадице. То је једна врста, знате, оне чувене познате политике – штап и шаргарепа. Само је овде у питању политика – пендрек и чоколадица. Комуналне полицајце сам видео, а чоколадице нисам видео, па изједначите то мало боље. Можда ће ово мало боље упалити. Шала на страну, али ово стварно јесте шаљиво.

Наравно, карте је требало плаћати, а то је важило и онда када су неки у овој сали подржавали да се карте не плаћају, јер наводно те паре иду ко зна где, краду се, итд. Добија их некакав Бусплус, Кент карт, који и данас добија својих 8,5%. А у питању је једно типично приватно јавно партнерство.

Као што знате, раније смо имали папирне карте и имали смо валидаторе или овериваче, зовите их како хоћете, аналогне, па гурнете папирну карту и пробушите рупу, а сад имате то исто, имате пластичну карту, прислоните, само је лакше. Постоји софтвер, па онда се у централи то зна ко је платио, а ко није платио, где је, која је следећа станица и све то изгледа лепше и боље и то је свакако једно унапређење свега овога. А да се Град не би задужио и купио ту технологију, ушао је приватни партнер који сада кроз одређени проценат који није велики враћа своју инвестицију. И тако ће свако приватно јавно партнерство које ви најављујете, које желите, која су једна добра ствар и у случају изградње приватних паркинга, такође ће бити.

Значи, неће се Град задужити да направи нове паркинге, разне подземне, него ће приватни неки предузетник да направи гаражу, а онда ће део пара или све од тога што грађани плаћају тамо, да иде њему. Не треба од тога правити, не знам, хистерију – одоше паре приватнику, странцу. То је начин како то функционише.

Сад треба, наравно, исправити грешку, исправити погрешан утисак код грађана да је погрешно платити карту. Ко је створио тај утисак, о томе можемо да разговарамо. Чули смо у уводном излагању шта се предузима. Повећање казне, пендрек с једне, с друге стране чоколадица. Неки ће као и до сада да плаћају, неки ће да се шверцују. Али, ја бих вам скренуо пажњу на неке друге тачке које овде имамо и за које је такође повећана казна. Ако имате пред собом, добро би било, а ако немате, ја ћу вам прочитати.

Значи, члан 4. Предлога измена и допуна каже да се члан 40. мења и гласи, па каже: „Забрањено је:“, па десет тачака од један до десет. И ту сад, наравно, забрањено је возити се без карте, ометати возача, што је уобичајена ствар и забрањено је пушење, број пет. Али, има и број седам који каже: „Забрањено је улазити у возило на врата која нису обележена ознаком за улаз у возило, односно излазити из возила на врата која нису обележена ознаком за излаз из возила“. То је, значи, сад забрањено.

Онда се мења и члан 55. и каже: „Новчаном казном од 6.000 динара казниће се физичко лице које“, па каже шта, а између осталог „не поступи по члану 40. тачка 7.“. Значи, улазити на погрешна врата, то је 6.000 динара. Изађете на погрешна врата – 6.000 динара. Тако пише.

И још интересантнија ствар. Још интересантнија ствар је у члану 7, који мења члан 54, пише: „Новчаном казном од 3.000 динара казниће се возач ако поступа у супротности са одредбама члана 40. став 2.“. А шта пише у ставу два? Да је возач, односно овлашћено лице у возилу, а то је ваљда кондуктер, то и немамо, дужно да опомене лице, односно путника који поступа супротно одредбама – свим од 2 до 10, значи и који уђе на погрешна врата. Возач је дужан да га опомене, текст каже: „А ако и поред опомене оно изврши коју од наведених радњи, то физичко лице – путник, возач ће позвати лице, односно путника да напусти возило“. Значи, у члану 7. ове Одлуке се каже: „Ако то возач не уради, казниће се са 3.000 динара“. Је ли мислите да то има смисла? Можете ли то да замислите?

Која су то врата где пише улаз – излаз? Одувек, од вајкада, значи када сам ја био мали и још раније када су риџоване назвали по оном генералу Риџвеју из Кореје, то је, значи, било ’53., увек пише на предњим вратима „улаз“, а на средњим пише „излаз“. Не знам код ових дуплих аутобуса, на задњем је исто излаз итд. Одувек пише, али се то наравно није примењивало, бар не овако.

И наравно, ви сада можете да кажете, у праву сте, па то нисте ви увели, то је било, мислим, да, наравно, јесте, сећамо се, пре 2-3 године, две или три, не знам тачно. Да, ви сте овако на Скупштини града, то јест ми то увели и требали да применимо да грађани улазе на предња врата, па је возач био дужан да на полазним станицама отвори само предња врата. Испоставило се, људи, да то не ваља и то не функционише у Београду. То може да функционише у Новом Саду и у неким мањим местима, а у Београду то прави гужве, то прави проблеме.

Ко се вози у шпицу, он зна кад улази на та предња врата, не може он у гужви да прође сад до средњих врата да изађе. Он остане на степеницама и када се отворе, он поново испадне напоље. А возач је дужан да га опомене како да излази. Ви знате како то изгледа.

Значи, не можемо да усвајамо бесмислену Одлуку. Ако смо ми то раније погрешили, ја се слажем. Ми смо одустали од тога. Повукли смо то. Рекли смо да не треба и то не важи. И ви сте тада подржавали тај оправдани бунт људи. Кажу, људи, па немојте. Е, сад, уместо да не понављате наше грешке за које сте тад говорили да су грешке, ви их понављате и дуплирате казну за несрећне возаче и путнике.

Знам да се ово не може применити и неће се применити, па хајде и да га не усвојимо. Хајде да га одложимо и да скинемо са дневног реда и да на следећој седници усвојимо нешто нормално. Нормално је да се повећа казна и да се плаћа казна ако се не уђе. Наравно, треба да имају карте.

Такође, мислим да не треба, а ту је исто и обавезно валидирање и за оне који имају месечне карте. Сећате се и то је био проблем. И то је сад за кажњавање. Ако путник има месечну карту, сваки пут мора кад уђе да се валира и то исто прави гужве, успорава улажење и излажење, што је исто по мени непотребно, а ви сте га учинили још непотребнијим. Зашто? Зато што је, ево ја сам записао, 27. августа ове године је градоначелник најавио, градски менаџер је најавио, значи, решење за ово питање. Двоструко, одвојено је 150 милиона динара за јавну набавку. Расписан је већ конкурс, тендер за бројање – физичко бројање путника, колико путника улази и излази из аутобуса, то ће да раде физички, значи, људи, студенти и не знам, ови што их зову ботови. Они ће да стоје на станицама и аутобусима да броје путнике. А зашто онда, ако се сваки путник валидира обавезно под претњом казне, дупло бројање, јер ће валидатор да јави централи да ли је он ушао.

Има још боља ствар која је најављена. Ја не знам да ли се од тога одустало. Да се набави специјалан видео надзор, камере које препознају лица. То је најављено. Ја сам гледао конференцију за штампу у директном преносу, „face recognition“ камере, што значи, пошто Бусплус има наша лица, свих нас који имамо месечне маркице. Значи, сличице смо им дали. Они то могу да ухвате у бази и кад ја уђем у аутобус, сними ме камера, јави централи да је Зоран Алимпић ушао у аутобус, а ја заборавио да се валидирам. Теоретски, ја могу да добијем на кућну адресу казну од 6.000 динара као да сам прошао на црвено. То је та технологија која то омогућава.

Чему онда валидирање, када је човека препознала камера, обележила га? Немојте, људи, да терамо људе да се валидирају. Можда се мало шалим, али ја не разумем шта се ту најављује, шта се ту набавља, шта се ту купује и шта се ту ради, али ја читам шта пише ту и зато предлажем да повучете ову Одлуку. Да је средите, да буде реално могућа, изводљива и да онда кренемо заједно у решавање овог питања – великог проблема неплаћања карата у овом градском превозу. Хвала.