Предлог за допуну Дневног реда 2. седнице

Обраћање на почетку ДРУГЕ СЕДНИЦЕ СКУПШТИНЕ ГРАДА БЕОГРАДА, ОДРЖАНЕ 24. АПРИЛА 2014. ГОДИНЕ.

Даме и господо градски одборници, овај сазив Градске скупштине започиње свој мандат под мало необичним околностима. А те необичне околности су управо везане за овај предлог који сам вам доставио за допуну данашњег дневног реда.

Наиме, Привремени орган града Београда узео је себи за право да неке одлуке које су изворно надлежност Градске скупштине, одлуке о којима смо ми требали у наредним данима да расправљамо и које треба да доносимо, Привремени орган је у последњих неколико дана донео те одлуке уместо нас. Значи, Привремени орган који има 4 члана је сам предложио и расправио и донео те одлуке, лишивши тиме Градску скупштину законитог права да о тим одлукама расправља, наших права да дамо евентуално амандмане, права јавности да чује о чему се у тим одлукама ради.

То нису неодложни текући послови за које је Привремени орган иначе задужен.

Прво, нису неодложни зато што те одлуке још увек нису ни објављене у „Службеном листу“ и нису ступиле на снагу, а Скупштина је конституисана, тако да нема никаквог разлога зашто не бисмо те исте одлуке разматрали овде на Скупштини.

Нису у питању текући послови јер из наслова, из самог наслова тих одлука које сам вам доставио, видите да су у питању врло битне, ја бих рекао кључне, фундаменталне одлуке за функционисање града.

Као што и стоји у образложењу, члан 86. Закона о локалној самоуправи дефинише да до конституисања Скупштине и избора извршних органа јединица локалне самоуправе привремени орган обавља само текуће и неодложне послове.

Ево, на пример, Одлука о начину поступања са непокретностима у јавној својини Града Београда, да ли је то некакав текући посао?

Ево, да видимо, а ја сам у образложењу ставио и линк,  јер је то једино место где сам могао да се информишем о тим одлукама, дакле линк на службени сајт Града Београда – www.beograd.rs – где су описане неке од тих одлука. У вези Одлуке која се тиче својине каже: „У вези ове Одлуке Град Београд ће убудуће прибављати у јавну својину и отуђивати из јавне својине објекте на основу тржишне вредности.

То значи да ће Град Београд убудуће моћи да продаје градско грађевинско земљиште, станове као и друге објекте које има у власништву.

Доношењем ове Одлуке поспешиће се инвестирање у Београду јер ће сада инвеститори бити власници земље, а самим тим ће лакше добијати новац од банака за изградњу објеката. Град Београд ће бити у прилици да купује грађевинско земљиште…“ итд.

Када су у питању станови каже се да је Одлуком прецизирано да је могуће физичким лицима која се налазе у градским становима на основу спорног правног основа на дан Одлуке понуди откуп станова у којима живе по тржишној цени.

Зар ово нису одлуке о којима Скупштина треба да расправља?

Пазите, Скупштина града до сада није продавала земљиште. Давала га је на коришћење и то је једна од најважнијих ствари које Град ради. То је извор великих сумњи у потенцијалну корупцију. Сетите се само чувене емисије „Инсајдер“ о градском грађевинском земљишту, земљишту које је давано на коришћење, а и даље је власништво Града. Овде сад имамо једну Одлуку која омогућава да се земљиште продаје, заувек отуђује, Одлуку која је донета пре 5 дана потпуно нетранспарентно и без нашег учешћа.

Ја предлажем да ми ове одлуке поништимо, наравно уз сагласност дојучерашњих чланова Привременог органа, а да их затим Привремени орган чији чланови практично сада постају део извршне власти у Граду јер председник Привременог органа ће постати градоначелник највероватније и члан Привременог органа његов заменик, да нам они те одлуке у неком од наредних дана, на некој од наредних седница Скупштине предложе да их донесе Скупштина, јер је то надлежност Скупштине и то ће бити законит начин у складу са одредбама о локалној самоуправи.

Наравно, ја сам јуче говорио о овоме. То је наравно игнорисано по принципу – опозициони одборници говоре, каравани пролазе. Али, ја мислим да ово није тек тако караван који ће тек тако проћи. Знате, уколико ви сада не прихватите овај добронамеран предлог да ову једну грешку исправимо и да Скупштина донесе одлуке које су у надлежности Скупштине, ја ћу видети, у ствари у сарадњи са мојим колегама из одборничке групе и колегиницама, обратићемо се органима који треба да контролишу рад локалне самоуправе, обратићемо се суду или Уставном суду да испита законитост ових одлука.

Какво би могло да буде мишљење суда по овом питању, ево, могу да претпоставим из судске праксе. Значи, ја овде имам један пример из судске праксе, једну одлуку по једном сличном случају када је један привремени орган једне друге општине по истом Закону о локалној самоуправи донео једну одлуку, кадровску, значи одлучили су да разреше директора јавног предузећа. Он се наравно жалио, а суд је поништио ту одлуку. И ево шта пише у образложењу: „Одредбом члана 86. тачка 4. Закона о локалној самоуправи прописано је да до конституисања скупштине и избора извршних органа текуће и неодложне послове обавља привремени орган. Именовања и разрешења представљају кадровска питања и то нису ни неодложан ни текући посао који не би могао да сачека избор и конституисање легитимних и изабраних органа јединица локалне самоуправе. Ово без обзира на чињеницу што је Привремени орган Општине донео Пословник о раду и чланом 8. Пословника ставио себи у надлежност између осталог постављење и разрешење директора јавних предузећа, установа, организација и служби чији је оснивач“.

Много оваквих одлука донео је наш Привремени орган. Из ове одлуке суда можемо да претпоставимо да би могло да се деси да судови пониште ове одлуке јер их је донео ненадлежан орган.

Зашто сам предложио хитан поступак и зашто мислим да је ово важно по интересе Града Београда? И то сам наравно ставио у образложење, јер сад свако лице које има правни интерес и коме је повређено право одлуком која би накнадно могла да буде проглашена за незакониту, има право да тужи Град, има право да тражи измену одлуке, има право да тражи своје право. И то може нанети Граду велику штету, судске поступке и мислим да нема никаквог разлога да улазимо у тај ризик.

Ево, конкретно кад говоримо о овој Одлуци о продаји земљишта, значи купац градског грађевинског земљишта може бити заиста важан инвеститор, може да буде на пример неки шеик, може да буде неки домаћи привредник, што ви волите да кажете тајкун, може да буде страни неки привредник, нека фирма, на пример „Икеа“, али њихови правници, њихови адвокати ће рећи: „Пазите са том куповином, немојте да потписујете тај уговор са Градом јер правни основ, Одлука на основу које Град продаје земљиште, покренута је иницијатива пред Уставним судом, можда ће та Одлука бити оборена“.

Значи, ја сада предлажем, значи нудим једно решење, наравно то не можемо одмах сад гласањем урадити, предлажем прво да то убацимо као тачку дневног реда, а онда имамо времена да сви о томе расправимо и да видимо шта је добро учинити, значи много више од ових 10 минута које ја имам, па да о томе расправљамо.

Није добро да одбијете ову одлуку само зато што она долази од представника опозиције, јер је она заснована на закону.

Ја не мислим да је била зла намера у томе што је Привремени орган доносио ове одлуке – то је ваш начин размишљања, ви свуда видите криминал и корупцију – ја мислим да је у питању једна бахатост, једна ноншалантност, опуштеност извршне власти која је добила много гласова, која мисли да за њих закон не важи, али није добро да тако почне овај мандат. Није добро да председник Привременог органа постане градоначелник тако што уместо да нам је предложио ове одлуке – погледајте их, да их сад не набрајам, значи јако важних – Одлука која се тиче јавних набавки, Одлука о утврђивању критеријума и мерила за обиме буџета градских општина.

Па сви смо ми овде са неке општине. Зар не мислите да би било добро да и ми поднесемо неки амандман, да и ми видимо који су то критеријуми, како ће Град Београд делити свој буџет са градским општинама?

Ево, ја нисам сигуран, јуче сам чуо да је прекјуче донета Одлука о измени Одлуке о Градској управи. Нисам сигуран да је донета. Чуо сам у ходнику да се ту формирају нови секретаријати, да се укидају агенције, да се оснива кабинет градског менаџера. То је вероватно у склопу рационализације.

То је надлежност Градске скупштине. То треба ми овде да одлучимо. Одлука о градској управи је једна од три најважније одлуке које сте добили јуче на конститутивној седници, значи Пословник, Статут и Одлука о Градској управи. И ако је она прекјуче промењена, људи, па то смо ми требали да урадимо. Зашто нам Привремени орган одузима то право?

Дакле, ја предлажем да гласате за уврштење ове тачке у дневни ред.

Ових 10 минута је доста кратко. Кад сам председавао скупштином, чинило ми се да је дуже.