Расправа о буџету за 2014.

Дискусија поводом предлога одлуке о буџету града Београда са ЧЕТВРТЕ СЕДНИЦЕ СКУПШТИНЕ ГРАДА БЕОГРАДА, ОДРЖАНЕ 23. ЈУНА 2014. ГОДИНЕ.

Даме и господо одборници, градоначелниче, чланови Градског већа, добар дан вам желим.

Одлука о буџету је јако добра прилика да се сагледа оно што је стварно истина. Значи, да се погледају бројеви. Ми можемо овде са говорнице да причамо приче и о кампањи и маркетингу итд, али постоје неки законски оквири, хвала Богу, како буџет мора да се пише и завршни рачун и онда ту једноставно морају да се напишу и неке чињенице. Те чињенице у великој мери демантују много тога што смо чули и данас и оно што смо слушали у претходном периоду.

Наравно, постоји један стари и добар начин да се неке чињенице сакрију од одборника, а то је да се затрпају у огроман број непотребних папира. И ја морам да вам кажем, ово је први пут, односно у 20 година колико ја имам искуство у овој Скупштини, никада нисмо добили за једну седницу оволики материјал. То је тамо на оном столу четврт метра висине и преко 5-6 килограма тежине. Значи, сигуран сам да то нико није успео да прочита, а нисам ни ја успео да прочитам.

Ми имамо могућност у Пословнику и ово је важно за вас, господине председниче, пре него што изађете, имамо могућност када је обједињено много тачака, а сада је обједињено десет тачака и када су те тачке важне, имамо по Пословнику могућност и то на ваш предлог да имамо двоструко време трајања за расправу. Када ћемо то да употребимо ако не сада, кад усвајамо буџет, кад имамо рекордно велики материјал и када имамо спојено 10 тачака. Мислим да смо требали да имамо дупло време, а сигурно је мало времена, па зато ја морам да будем краћи и конкретнији. Нећу, нажалост, моћи да кажем све што могу да кажем о овом Предлогу буџета. Да бих био конкретнији, нећу много читати шта пише, али ћу вам рећи на којој се страни налази у материјалу оно о чему вам говорим, па можете да пратите, можете и сами да прочитате и да видите да ја ништа не измишљам, него да постоји заиста све што је у материјалу.

Прво, и то смо већ чули, значи у 2013. години по Завршном рачуну буџет града Београда је у суфициту. Суфицит је 4 милијарде динара, значи вишак. То су непотрошена средства. Значи, већи део тих средстава су наменска средства – средства Дирекције за градско грађевинско земљиште, а Дирекција за градско грађевинско земљиште гради инфраструктуру у Београду. Зар је могуће, а имали смо у децембру ребаланс, да нисмо успели та средства да ребалансирамо, да их утрошимо у прошлој години, него је испало да у Београду нема шта да се ради и остао је вишак од 4 милијарде које смо пренели у ову годину.

Дакле, прошле године је суфицит. У овој години, 2014, планира се исти буџет као и у 2013. години. Значи, планирани буџет је оно што планирате да потрошите 78 милијарди, нешто је већи план за ову годину него за 2013. годину. Толико о штедњи и уштедама. Значи, 78 милијарди је био по Завршном рачуну буџет за 2013. годину, а 78 милијарди и 100 милиона је буџет за ову годину. То су чињенице. То већ можете да нађете на почетним странама.

Буџетски дефицит, на страни 56. Одлуке о буџету детаљно и јасно пише колики је био суфицит прошле године, колики дефицит је планиран ове године и колики су расходи. Значи, да поновим, суфицит 4 милијарде, тј. 3.965.000.000 од прошле године. Дефицит који је планиран за ову годину је 8.565.000.000, а буџетски расходи планирани на 78.125.000.000, што је нешто више него у 2013. години.

Занимљиво, а исто можемо да сазнамо из материјала, да наша јавна предузећа нису пропала, нису пред банкротом, није неопходно да улази приватни партнер, да се продају и приватизују, јер се планира значајна добит од ових предузећа.

Ми ћемо имати, а сада је то 36. тачка данашњег дневног реда – Одлуку о расподели нето добити јавних предузећа и у градски буџет иде 85% од те нето добити. То је озбиљна добит. Београдски водовод и канализација око 5 милиона динара, Београдске електране 373 милиона, Градска чистоћа 28 милиона, Градско зеленило 31 милион, Погребне услуге чак преко један милион, Инфостан 45 милиона, Паркинг сервис 42 милиона, Ветеринарска установа 104 милиона. Значи, јавна предузећа у граду Београду имају добит коју уносе у буџет, односно 85% од тога. И у овој години се планира да приходују око 657 милиона динара.

Значи, као што сам већ рекао, трошење прошле године, у 2013. расходна страна буџета и у 2014. ће бити приближно иста. Нема уштеда. Значи, нема уштеда, али то не значи да нема штедње. Има штедње. Где се штеди? Штеди се на социјалним давањима, штеди се на омладини и на спорту, штеди се на јавном превозу. Укидају се агенције и управе, неке које су радиле врло значајан посао за грађане Београда.

На 87. страни Одлуке о буџету имате мало детаљније о томе где се штеди. Буџет Секретаријата за социјалну заштиту ће бити за 23,75% мањи, а то је 1.160.000.000 новца за социјалну заштиту најсиромашнијих и најугроженијих грађана Београда. Секретаријат за спорт и омладину је мањи за четвртину, за 166 милиона динара. Секретаријат за саобраћај мањи чак за 4.243.000.000 динара. Лако је замислити шта ово значи за квалитет јавног превоза. То значи мање возила, веће гужве, више цене.

Оно што препоручујем да обавезно прочитате – које су то мере које у овој предложеној Одлуци о буџету предвиђају како ће да се уштеди новац за градски превоз. То вам је на страни 137. Одлуке о буџету. То чак морам мало да прочитам, јер је јако занимљиво. Шта се планира? Значи, промена тарифне политике у систему јавног превоза, сигурно не на боље за грађане, корекција бесплатних категорија. То знамо шта је, укидање. Пооштравање услова за остваривање права на бесплатан и повлашћен превоз, увођење обавезне валидације за све кориснике. Сећате се тога. На почетку увођења бусплуса то је покушано. Обавезна валидација при сваком уласку у возило и то је изазвало огроман отпор. Ево, то поново предвиђа ова Одлука о буџету.

Промена рока важења картице. Ограничавање броја вожњи на месечним допунама. Знате ли шта то значи? Месечна допуна за запослене, то је оно 3.100 или 3.200 динара, колико је, кад платите, немате за то неограничени број вожњи, него ограничени број вожњи. Значи, да долазите на посао и да се вратите, 60 вожњи и кад вам то истекне, то плаћате. То до сада никада није било.

Промена целокупног тарифног система, нове тарифне зоне, систем-модел формирања и повећана цена по структури карата итд. Па онда даље каже – редефинисање уговора са приватним превозницима, вероватно мање возила, наплата код нових буџетских корисника, редукција укупног саобраћаја са 20% на 27% од 1. септембра 2014. године. Редукција саобраћаја за 27% не морам да вам објашњавам шта то значи. Линеарно смањење зарада за 10% од септембра. Значи, смањење плата у ГСП, смањење броја запослених за 500, значи отпуштање. То је како се предвиђа штедња. Све црно на бело пише на 87. страни, не, то је на 137. страни.

Смањење средстава буџета за социјалну заштиту. О томе сте чули од претходних говорника, да то не понављам. То се налази на страни 152. и 153. Значи, скоро милијарду динара мање за најугроженије категорије у овом граду.

Смањују се субвенције за обједињену наплату комуналних услуга. Значи, 50% је била максимална субвенција, а сад се смањује на 30% и ту се штеди „одузима од најсиромашнијих“ 66 милиона динара. А данас имамо као 26. тачку дневног реда једну одлуку која још више смањује та права.

Неће више бити средстава за свратиште за децу улице. То знате шта значи. Имамо укидање. Значи, укида се Агенција за европске интеграције, укида се Канцеларија за младе, укида се Канцеларија за права пацијената, укида се БЕЛЕФ центар, укида се Југоконцерт, укида се Управа за енергетику и наравно, о томе сам говорио на једној од прошлих седница, укида се Управа за воде. Сад је потпуно јасно из овог буџета да се Управа за воде укида и не постоји таква организациона јединица у Скупштини града. То је апсолутно тачно. Нађите ми. Постоји, наравно, Секретаријат за привреду, али не постоји Управа за воде.

Одмах да вам кажем, из Управе за воде се издвајају инспекцијски послови и они се пребацују у Секретаријат за инспекцијске послове. Је ли то тачно? Да ли је то тачно? (Добацују из сале да је могуће). Могуће је, а ја кажем, јесте, то је тачно. Значи, инспекцијски послови везани за воде се из Управе за воде, а сада из Секретаријата за привреду, враћају у оно што је некад било, у Секретаријат за инспекцијске послове. То је свакако тачно. Ту је занимљиво, а ја ћу да вам прочитам један текст, а то је један део из чувеног доктората Стефановић др Небојше. Он је ваљда још увек председник Градског одбора Српске напредне странке, је ли тако? У његовом докторату, који се иначе бави менаџментом у Београду, између осталог битно је да и то цитирамо – стоји да је извршена допуна послова који се обављају у Управи за воде у смислу да се у овој Управи врши инспекцијски надзор у области водопривреде.

ПОТПРЕДСЕДНИК АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Молим вас, господине Алимпићу, да се држите теме.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Држим се теме, како да не.

ПОТПРЕДСЕДНИК АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Цитирате текст.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Цитирам научни рад, јавно објављен на интернету…

ПОТПРЕДСЕДНИК АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Ја вас само молим да се држите теме. Тема је буџет, а не докторат, нити било ко други ко није присутан.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

… који се изражава позитивно о чињеници да концепт интегралног управљања водама подразумева да и инспекцијски послови буду обједињени, јер то омогућава заштиту од поплава. Значи, ово је написао господин Небојша Стефановић. Ја се надам да…

ПОТПРЕДСЕДНИК АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Ја вас још једном опомињем, молим вас, држите се само буџета.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Знам шта хоћете. Надам се да је он сам ово написао и да није некритички преузео, али то тачно пише.

ПОТПРЕДСЕДНИК АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Ја вас опомињем.

ЈЕДАН ГЛАС ИЗ САЛЕ:

То је безобразлук!

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Није безобразлук. Заиста је и да вам објасним. У сваком научном раду ви цитирате и друге ауторе. Ја сам само рекао да се надам да ово није цитат другог аутора, него да је то његов цитат. Ја ћу да говорим у оквиру свог времена, а ви ћете после, мада сте већ потрошили своје време.

Дакле, штедимо, штеди се, доста се штеди, ја морам да кажем да признајем и сви признајемо да се штеди тамо где не треба и не сме да се штеди, на социјалним давањима, на јавном превозу, на заштити од поплава – штеди се, али нема уштеде. Буџетска потрошња је иста – 78 милијарди. Има инфлација. Да, инфлација је 5,5%, али тих 5,5% баш одговара суфициту у прошлој години, тако да је буџет исти. Где се онда додатно троши? То треба градоначелник да нам објасни, то треба да нам објасни секретар за финансије. Ако ћемо с једне стране силне паре да уштедимо на социјалним давањима, где ћемо с друге стране да трошимо више? Ја то баш нисам успео да нађем. Нашао сам један пример.

Имате на 87. страни ознаку у буџету, занимљиво. Секретаријат за инспекцијске послове добија додатних 125 милиона са наменом за уклањање објеката са локације за Београд на води. То је јако занимљиво, јер ако су то бесправни објекти, прво је питање – чије је то земљиште. Да ли је то земљиште Железнице или Града? Ако су то бесправни објекти, они треба да се уклањају на терет бесправних градитеља, а не на терет Секретаријата за инспекцијске послове, а нарочито не у износу од 125 милиона динара.

У вези тога добили смо у петак у допуни, а претпостављам да многи нису имали ни времена да то погледају – предлоге за израду планова детаљне регулације. То је 22. тачка дневног реда. Чак 4 нова плана која ће Урбанистички завод да ради служе само за обезбеђивање инфраструктуре, како се то зове у тим плановима за ППППН Београд на води. Као да нема делова Београда или неких простора града који треба да добију урбанистички план пре тог ППППН.

Ни у Градској управи се није много уштедело. Укидају се ове управе и канцеларије. Мада тврдите да се не укидају, али добро. Али, први пут у историји града Кабинет градског менаџера уводимо као нову организациону јединицу у Градској управи – нови запослени, нова организациона јединица, то свакако није штедња.

Занимљиво, а то имате и на страни 61. Одлуке о буџету. Значи, супротно најавама, супротно обећањима, градским општинама се узимају фондови, умањују им се њихови приходи и надлежности. Мислим, пре свега, на накнаду за загађивање животне средине – 651.500.000 динара који су били у буџету градских општина, а сада их Градска управа овом Одлуком узима и прећи ће у градски буџет и Град ће се бавити тиме.

Иначе, општински буџети за градске општине ове године ће имати укупно око 9,5 милијарди динара. Прошле године су имали 10 милијарди. Значи, ништа од обећане децентрализације. Буџетска потрошња је иста, а општине добијају мање за своју потрошњу. Значи, то је централизација – фискална централизација.

Неке општине су стварно неоправдано и необјашњиво кажњене. Општина Младеновац ће имати практично 26% мањи буџет. Општина Лазаревац је исто у проблему. Видео сам да су одборници из Лазаревца повукли предлог амандмана који је био логичан да га не повуку, али, добро.

Значи, шта је проблем? Зашто имамо толики дефицит? Наравно, приходи ће бити доста мањи од расхода. И оно што је била најава да ће бити уравнотежен буџет и да ће приходи бити једнаки расходима, то сад очигледно није тако, јер зато имамо дефицит и то вам је разлика између прихода и расхода.

Зашто су приходи мањи, то можете да прочитате на 93. страни Одлуке о завршном рачуну буџета. Ту се тачно дефинише шта је утицало да су приходи мањи и ту се тачно поклапа са оним о чему сам ја причао на другој седници, кад смо бирали градоначелника и Веће. Значи, ради се о томе да је републичка власт у претходне две године систематски смањивала приходе локалних самоуправа и повећавала своје приходе и посебно, значи за град Београд као највећу локалну самоуправу ти приходи су преливени из локалног буџета у републички буџет. Овде се на тој 93. страни Завршног рачуна потврђује оно о чему сам ја говорио овде пре две седнице.

Од почетка ове године укинута је накнада за коришћење грађевинског земљишта. О томе је било речи на почетку. Значи, она је по закону требало да буде инкорпорирана у порез на имовину. Тај порез је повећан за 60% више, што није баш грађане задовољило, али ни близу то није довољно да надокнади тај мањак и то је један од разлога зашто је буџет мањи.

Значи, проблем смањених прихода решен је тиме да је предвиђен изузетно висок дефицит, а дефицит који превазилази дозвољене законске оквире. Да закључим, мада има још доста тога што нисам прочитао и што сам прескочио.

Ово је најгори буџет до сада који сам ја чуо – предлог буџета у овој сали, а 20 година сам у овој сали и наравно, нећемо гласати за тај предлог. Хвала.