Да ли је предстојећи тендер за приватне превознике намештен?

Расправа о ПРЕДЛОЗИМА ОДЛУКА О УСВАЈАЊУ ПРОЈЕКАТА ЈАВНО-ПРИВАТНОГ ПАРТНЕРСТВА

  • за пружање услуга третмана и одлагања комуналног отпада
  • за обављање комуналне делатности градског превоза путника на територији града Београда – први део. 19. седница, 16. јул 2015.

Ја, господине председниче, ову тачку не могу да прескочим.

ПРЕДСЕДНИК:

Слажем се.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Једино могу да изразим своје неразумевање и неслагање. Занима ме зашто су два овако битна пројекта – сваки је вредан више стотина милиона евра и нису повезани практично, а стављени су као једна тачка. То што су два јавно-приватна партнерства не значи да сад све треба да буде једна тачка. То су два пројекта који заслужују да буду одвојене тачке. Могла је Скупштина да одлучи, пошто су у питању два партнерства, да се води одвојена расправа или обједињена ако Скупштина одлучи, али нема никаквог оправдања да то буде једна тачка. То се вас тиче кад припремате дневни ред.

ПРЕДСЕДНИК:

То смо причали у току припреме.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Добро, причао сам вама, али желим да чују и одборници.

Градоначелник је рекао да су ово практично прва јавно-приватна партнерства у која Београд улази. Заправо и нису. Јер, имали смо једно типично јавно-приватно партнерство пре пар година. Оно није наравно званично тако названо, није спроведено по Закону о јавно-приватном партнерству. То је Бусплус пројекат. Зашто? Зато што је Бусплус пројекат закључен 2010. године мислим у септембру, а Закон о јавно-приватном партнерству је ступио на снагу 2011. године, али по свим својим одликама тај Уговор и тај однос има особине јавно-приватног партнерства. То није спорно. Значи, приватни партнер изабран на тендеру улаже своју опрему, улази са својом неком инвестицијом, обавља послове који су његов део посла који је уговорен, а за то има право на процентуално учешће у приходу од продатих карата, значи 8,53%. То је дакле јасно.

Колико ће у процентима права од наплате имати приватни партнери у ова два пројекта, то сад не пише. То ће вероватно бити, наравно, дефинисано уговором, али потпуно је јасно да и приватни партнери у оба ова јавно-приватна партнерства такође морају да добију један проценат од наплате те комуналне услуге и један део ће они искористити за враћање уложених својих средстава за оно за шта ће они вероватно подићи кредит уместо Града, па ће онда купити опрему, а други део ће бити профит, јер нико не очекује да ће приватни партнер да ради без профита.

Дакле, ја бих само вас подсетио да сте имали јако негативан став пре него што сте дошли на власт у предизборној кампањи о том пројекту где је издато оно званично саопштење  Српске напредне странке 2012. године где се каже: „градска власт је завукла руке у џеп грађанима јер наплата иде преко рачуна приватне фирме, новац који грађани плаћају ићи ће у руке приватне компаније.“

Да, хоће и у ова два случаја. И шта сад? То је била само кампања, а ово сад више није?

У сваком случају, драго ми је што сте променили ваше мишљење о јавно-приватним партнерствима јер она могу, а мислим да је и овде извучена једна рачуница као оправдање да могу да донесу једноставно ниже трошкове за Град и боље управљање комуналним системима и то је зато овде и предложено.

Градоначелник нам је као изузетно битну чињеницу по питању гаранције да су ова два партнерства јако добра истакао позитивно мишљење Републичке комисије за јавно-приватно партнерство и добили смо та два мишљења овде и то је потписао извесни Драган Стевановић звани Боске за кога коалициони партнери његови кажу да је конобар из Сурдулице који је завршио неки факултет у Сремским Карловцима где је положио за 5 дана 9 испита…  Не ја, извињавам се, коалициони партнери  напредњака социјалисти имају јако лоше мишљење о том економисти и да је сумњива његова диплома, тако да се ја не бих хвалио овим Стевановићевим…

ПРЕДСЕДНИК:

Видим да вам је пуно стало до мишљења социјалиста.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Господине председниче, ја сад цитирам конкретно градоначелника Сурдулице.

ПРЕДСЕДНИК:

Председника Општине.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Председника Општине, извињавам се. Воле људи из мањих градова да се зову градоначелници, па им ја мало идем на руку.

Дакле, тај човек је компромитован чак и у својој коалицији и не бих се ја много хвалио тим његовим сагласностима.

Овде су претходни говорници углавном говорили о пројекту везано за третман комуналног отпада, па ћу ја то да оставим за после ако остане времена, јер је јако интересантан и овај пројекат јавно-приватног партнерства у обављању јавног превоза.

Дакле, као што знате, ми имамо приватне компаније које обављају јавни превоз и то је већ нека врста јавно-приватног партнерства. Тај однос ми већ у граду имамо. Значи, није то ништа ново. Њих има ја мислим 10 или 9 тренутно. И дакле, они сада возе. Они имају ја мислим 425 соло аутобуса који возе сви заједно, а ми смо сада, значи у овом материјалу који смо добили, урађена је једна фантастична анализа, бројање путника које је коштало 33 милиона динара, које је радио ЦЕП или шта, па анкета, да је анкетирано 10.000 путника да се види колико нама треба тих приватних аутобуса. И за дивно чудо, резултат је 424, а има 425. Значи, има 425, а треба нам 424. Један аутобус мање.

Па свака част ономе ко је без бројања од 33 милиона динара, анализа, потрефио цифру од 424, а да после оволиких бројања, анализа и већина овог материјала је у ствари та анализа и на крају дођемо до тог истог броја аутобуса.

СИНИША МАЛИ (С МЕСТА):

На основу бројања путника.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Бројање путника, анализа, где ко иде, зашто иде. Значи, све сте то овде у материјал ставили, а резултат је тога колико нам у ствари треба аутобуса у партнерству. Исто онолико колико имамо сад са разликом од једног аутобуса. То је чињеница.

Зашто је то тако? Па, прво, исто је градоначелник рекао да ће ово бити пример за друге општине, да је ово прво такво партнерство. Није. Значи, био је овакав тендер већ у Нишу. Град Ниш, јавно-приватно партнерство исто овако за приватне превознике који ће да возе јавни саобраћај у Нишу итд. Вероватно сте чули за ту аферу, за тај случај. Тај је тендер намештен. Постоје аудио снимци. Значи, снимали су се међусобно градоначелник Ниша, функционери града Ниша, чланови Већа су се снимили и имате тај аудио снимак на интернету лако да нађете где се они договарају како ће да наместе тендер да то добије одређена фирма. Наравно, нико није ухапшен, тужилаштво није реаговало. На једној од претходних тачака објашњавао сам зашто. То ће вероватно сачекати, то њихово хапшење и суђење, али шта смо научили из тог случаја? Из тог њиховог дијалога можемо да видимо како они то намештају, како они то раде. Па једна од ствари које су они ставили је подешавање максималне старости аутобуса. Они су се договарали како којој фирми одговара. Па су они у свом тендеру објавили да аутобуси, значи тих приватних превозника, на тендеру не смеју да буду старији од 8 година. Овде видећете у нашем материјалу стоји да аутобуси не смеју да буду старији од 10 година, што је мање више у реду, годиште не значи ништа, пошто су отприлике и аутобуси Градског саобраћајног предузећа ту негде.

Али, ту сад има један проблем. Значи, тендер за јавно приватно партнерство Ниша од прошле године ипак може да нам да неке смернице и за наш тендер.

Дакле, ту се Ниш Експрес а.д. Ниш, једно од тих предузећа жалило Комисији за заштиту права понуђача (у ствари она се зове другачије, Комисија како се већ зове али то је Комисија која одлучује о томе да ли су услови тендера по закону). Они су се жалили управо на тај услов.

И ево, ја ћу вам прочитати, ово је са званичног сајта Града Ниша. Значи, та Комисија која се раније звала Комисија за заштиту права понуђача (сада Комисија за заштиту права у поступцима јавних набавки) је донела Решење о делимичном усвајању захтева за заштиту права, Комисија је прихватила захтев у делу старости возила тако да је ограничење старости возила од 8 година искључено и због Одлуке Уставног суда. Значи, шта? Постоји Одлука Уставног суда по којој то ограничење колико ће аутобус да има година не сме да буде на тендеру, а ви сте га овде на страни 109 ставили. Ево, имате страна 109, услови – не смеју бити старији од 10 година. У Нишу Комисија је то забранила. Комисија сад то можда неће, јер је председник Комисије недавно поднео оставку наравно због притисака, и секретар Комисије је поднео оставку. Та Комисија за заштиту права понуђача нема уопште председника Комисије, мора нови да се изабере, али ја рачунам да је о истој ствари иста одлука. Значи, не бисмо смели да ограничавамо годиште.

Каже овде на страни 109 шта морају да испуњавају возила. То смо већ рекли, морају да имају дигиталне камере итд, ово, оно, али не стоји да треба да буду нископодни. Знате, Београд од 2008. године купује искључиво нископодна возила. Зашто? Због старијих људи, знате и сами, због мајки са децом, инвалида, да би могли да уђу у аутобус. Возила са вратима једним или свим која имају степенице нисмо до сад куповали. Сада то није услов. Зашто? Зато што се иде на руку једном произвођачу, једној фирми.

Шта је још јако интересантно? Рекао нам је градоначелник, а то није тајна, то смо и сви могли да видимо на телевизији, гледамо у новинама велику најаву – грађани ће одлучити које боје ће бити аутобуси јавног превоза у Београду. Тако, грађани ће да одлучују. Па плава и жута не долазе у обзир, то уопште није предложено. Предложена је црвена, бела, светлоплава и сива.

ПРЕДСЕДНИК:

Има и зелена.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Извињавам се, градоначелниче,  ја говорим шта сте ви на конференцији за штампу рекли, између којих боја ће грађани моћи да бирају и то је на сајту Града. Грађани ће моћи да бирају између сиве, беле, светлоплаве и црвене. Немогуће да се не сећате шта сте рекли. Ја мислим да је то било…

ПРЕДСЕДНИК:

Али није, господине Алимпићу, стварно је било више боја. То што је градоначелник у приватном разговору рекао, то није званичан документ.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

То је била конференција за штампу.

ПРЕДСЕДНИК:

Па не мора да се сети сваке боје на конференцији за штампу. И црвена је победила зато што су гласали навијачи Звезде ако вас интересује.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Могу ли ја да наставим? Дилеме у ствари нема, јер овде у овом материјалу стоји значи да тих 425 аутобуса, а то је трећина аутобуса колико се вози у Београду, морају бити обојена белом бојом. То је већ одлучено, то о чему ће грађани тек да се изјашњавају, ви сте већ унапред одлучили. Мислим, не само тендер, него ви ћете и то изјашњавање грађана да наместите.

Зашто баш бела боја? Да сам злонамеран као неки у сали, ја бих рекао: то је боја СНС-а, заставе, мајице итд.

ПРЕДСЕДНИК:

Ма биће и црвене, нас звездаша има много више од њих.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Међутим, бојим се да то није тако. То је боја коју користе тренутно аутобуси фирме која ће победити на тендеру.                                   Само да вам кажем, погледајте на сајту Скупштине града или промените то што сте рекли.

Господине председниче, је л’ могуће да ућуткате те, градоначелника и помоћника…

ПРЕДСЕДНИК:

Не могу да ућуткам градоначелника…

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Извињавам се, да их замолите да дозволе мени који сам говорник да говорим.

ПРЕДСЕДНИК:

Могу исто као што сам и вас замолио малопре да не добацујете с места, могу да замолим градоначелника, мада сте шаљив тон у ову дискусију ви унели…

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Добро, господине председниче, ја имам мало времена. Немојте ви сад да ми одузимате време. Само их опомените.

ПРЕДСЕДНИК:

Ево, исто као и вас, кажем градоначелнику – пустите господина Алимпића да заврши своје излагање…

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Не морате да му се извињавате, само га опомените…

ПРЕДСЕДНИК:

… И мењали сте сто пута боје аутобуса и сад вам смета што грађани гласају. Кад су били црвени, онда сте нам дали жуто-плаве. Па жуто-плаве су нам ограде пред вртићима и школама били…

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Господине председниче, молим вас да ми дате време. Немам времена да говорим.

ПРЕДСЕДНИК:

… жуто-плаве надстрешнице на станицама.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

На страни 109 стоји да сви аутобуси морају бити офарбани белом бојом. Суштина је, иако покушавате да ме спречите да говорим и да ми одузмете време, суштина је да сви знају да је овај тендер намештен, да онима који већ сада користе белу боју…

ПРЕДСЕДНИК:

Господине Алимпићу, молим вас. Ја вас молим да се не бавите врачањем.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Ја нећу да ме прекидате кад ово говорим.

ПРЕДСЕДНИК:

Прејудицирате одлуку суда на првој тачки кад је у питању Младеновац, тужбу сте тек послали, суд није заседао нити ће заседати ове недеље…

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Нисте опомињали оне који су раније прејудицирали одлуку суда…

ПРЕДСЕДНИК:

Знате пресуду, знате боју аутобуса…

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Је л’ могу да наставим?

ПРЕДСЕДНИК:

Изволите, али…

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Господине председниче, ви нисте скоро никад били у опозицији?

ПРЕДСЕДНИК:

То је уметност. Учите од мене.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Извињавам се. Када је Српска радикална странка била у опозицији, а пре тога били су неки у Радикалној странци, они су се врло радо бавили сумњама, износили су сумње за овом говорницом. Ја имам подједнако право да изнесем сумњу за овом говорницом, а да ли сам у праву, то ћемо видети.

Значи, Арива Литас, фирма која има беле аутобусе ће да победи на овом тендеру. И Арива Литас већ прави договоре са другим превозницима који возе, прави уговоре. Они ће да возе за њих као подизвођачи, а Арива ће да узима за то проценат.

И то је ствар која није нека тајна у овом граду, живи били па видели. Тендер се прилагођава њима. И значи, то је моје право да искажем ту сумњу.

Одмах да вам кажем, значи, није лако говорити о тој фирми, јер за оне који не знају, Арива у ствари није приватна фирма, то је фирма немачке државе. Значи, власник Ариве је Дојче Бан, немачка железница, највећа превозничка фирма у Европи, а власник немачке железнице је Савезна Република Немачка у износу од сто посто.

Значи, ово неће бити у ствари јавно-приватно партнерство. Биће јавно-јавно партнерство између немачке Ариве, која је државна фирма и ове наше.

Само да пронађем овде још пар папира. Добро, да се вратимо на број аутобуса. Значи, 425. Заиста необично! Пазите, десет година ми имамо уговор са тих девет превозника и они возе са тим бројем аутобуса. И сад након толиког времена, толике анализе, испоставља се, значи, да су потребе грађана за превозом, за линијама, за аутобусима потпуно исте као пре 10 година, што је заиста невероватно да ту никаквог побољшања нема.

И питање је везано и за овај досадашњи рад, али и за будући рад. Значи, ако већ ћемо да направимо уговор као што ћемо да направимо, ја бих замолио, значи, одговорне у Скупштини града да од тог новог тендера, од тог новог концепта, са тим новим превозником који ће имати 424 бела аутобуса, поведу рачуна јер досадашњи уговор је подразумевао да би се стимулисало да аутобуси буду климатизовани, приватни превозници који имају климу у аутобусима, они добијају 20% вишу цену по пређеном километру. Али, ево ја сам дошао једним таквим аутобусом данас Аривиним, значи он има климу, то је добра фирма, али приватни превозници искључују климу. Чак скидају каишеве да клима уопште не може да ради. А тих 20% што добијају по километру, значи стављају се приватном превознику у џеп.

И сад, ја имам податке, знам да надлежна наша Дирекција за превоз није извршила у претходној и овој години ниједну контролу тога, ниједну контролу рада приватних превозника иако ми имамо значи службу која треба тиме да се бави, ти људи су плаћени за то да врше контролу, провере, да ли ту ради клима, да ли су аутобуси чисти, да ли возачи раде дупле смене, спава ли им се, итд. Значи, те контроле нису обављене.

Мислим, овај тендер ће нажалост да личи на онај тендер у Нишу. Ради се за унапред познату фирму. Џаба сво бројање, џаба све анализе, али начин рада ваш је јако лош.