Да ли је тендер за приватне аутобуске превознике у Београду намештен?

Расправа поводом ПРЕДЛОГА РЕШЕЊА О ДАВАЊУ САГЛАСНОСТИ НА КОНАЧНИ НАЦРТ УГОВОРА О ЈАВНОМ ПРИВАТНОМ ПАРТНЕРСТВУ У ОБАВЉАЊУ КОМУНАЛНЕ ДЕЛАТНОСТИ ГРАДСКОГ ПРЕВОЗА ПУТНИКА НА ТЕРИТОРИЈИ ГРАДА БЕОГРАДА. 25. седница, 21. децембар 2015.

Поштовани одборници и одборнице,

Прво, ово изгледа као да треба да упутим извињење што се нисам јавио за претходну тачку, за урбанизам, пошто смо имали непланирану паузу, јер видим да су сви мислили да ће то потрајати, па су изашли. Па да вам кажем, ево унапред, да вас обрадујем, да се ми нећемо јавити ни на остале тачке. Значи, само још на ову а има их још 5-6 до краја седнице. Такав је договор.

Пре тога, верујем да ће ми председавајући дозволити пар минута, пошто сам био директно прозиван за одређене реплике од појединих одборника у ситуацији која по Пословнику ми не даје право да реплицирам, јер је време Демократске странке било потпуно потрошено, значи нисам имао право да се јавим на реплику. Само пар речи.

Ја јесам помоћник председнице општине Врачар и имам и потврду од Агенције и Одбора Агенције за борбу против корупције да је то дозвољено и да није сукоб интереса. Нисам ни једини одборник у овој Скупштини који је и помоћник председника градске општине. Дозвољено је по закону до три помоћника по општини. На Врачару постоје само два помоћника, ја и још једна помоћница, нема нас 16. Чињеница је да су председници општина мењали своје помоћнике, то је већ њихова ствар. Мењали су се и председници, нова је председница, нови помоћници, али не видим неки разлог да на то одговарам. То је све у складу са прописима и правилима и примењује се и у општинама у којима су ваши на власти, тако да је то као примедба потпуно бесмислено.

А друга ствар, везано за тај чувени дефицит, мислим г. Рајковић је изашао па ме као демантовао, али опет из главе, он је ту наводно пронашао некакве папириће у фиокама и рекао да они нису били уведени у буџет, па су онда уведени. Значи, пазите испада да је у новембру 2013. кад је промењена власт, г. Рајковић пронашао некакве рачуне па их је увео у буџет, али онда је већ у децембру констатован Ребаланс и дефицит од само 3,51%. Значи са унетим тим папирима дефицит је 3,51%, можете то да нађете у „Службеном листу“, број 59/13, а не 20%. Значи, лаж остаје, лаж, глупост и неистина. Овде свако може да изађе и да прича све шта му падне на памет, ево и градоначелник најављује да долази чак 90 хиљада Бугара у Београд за Нову годину…

ПРЕДСЕДНИК:

Алимпићу, стварно сте били коректан човек до пре пар месеци. Јел сте ви те Бугаре видели у аутобусима или?

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

А знате ли колико аутобуса треба да се превезе 90 хиљада Бугара до Београда. Толико Бугара није ушло ни у Првом ни у Другом светском рату у Србију, разумете ли, то је неко нешто погрешио, то је бесмислено. И ко их је наводно привукао, пазите Стивен Сигал? Стивен Сигал у Србији, па то је скоро као Бата Живојиновић у Кини, и он дође и каже: „Гле, па ја сам овде и даље популаран“, разумете, а вероватно и у Бугарској, мада није боље ни са Лепом Бреном.

ПРЕДСЕДНИК:

Ако је и Сигал везан за аутобусе, молим вас знак.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Добро. Али ја сам поднео одборничко питање „Колико они добијају пара?“ (Стивен Сигал, Лепа Брена и остали извођачи) и молим да ми се што пре одговори. То би било интересантно. Знам да умете да не одговорите по годину дана на одборничко питање. Ово је врло једноставно питање, колики су им хонорари и ко то плаћа?.

Добро, да пређемо на оно што је тачка дневног реда. Кршим пословник јер не говорим само о ономе што је тачка Дневног реда, признајем, наравно да признајем, ако важи за вас, важи и за мене. Можемо да причамо и ми из опозиције јер овде излазе редом одборници владајуће коалиције, свако води кампању за своју општину, овај за Палилулу, овај за Звездару, овај за Врачар, овај за Младеновац. (Један од одборника СНС добацује нешто са места). Како вас није срамота да се јавите, ви сте тамо у Младеновцу члан Привременог органа, рок за расписивање избора и за одржавање избора је истекао, ви сте нелегално тамо, тамо је извршен пуч, разумете, одакле вам право да управљате и даље том општином?

ПРЕДСЕДНИК:

Сад сачекајте, значи истог тренутка да крећете да причате о аутобусима, не о Младеновцу! То што сте имали да кажете о Младеновцу, то сте рекли мени на прошлој седници, молим вас није члан Привременог органа крив за то. Па не може он да распише изборе.

Молим вас вратите се на аутобусе или напустите говорницу.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Добро. Ово је озбиљна ствар, стварно је озбиљна ствар. У питању је тендер, конкурс, јавна набавка, приватно јавно партнерство, све то заједно у вредности од скоро пола милијарде евра. Пазите, 52 милијарде динара, колико је то већ у еврима, јако много новца које ће град Београд, грађани Београда плаћати приватним партнерима, односно приватном партнеру који је изабран на овом конкурсу. Значи, ово је врло озбиљна ствар и врло је важно да ли је овај конкурс урађен у складу са правилима конкурентности, равноправности, да је ово био потпуно чист тендер у складу са свим законима.

Е сад, ту долазимо до једног малог проблема. А то је да је овај тендер по мом мишљењу намештен. Тендер од 500 милиона евра је намештен са унапред познатим исходом. Ја ћу да вас подсетим да је ова Скупштина донела Одлуку о усвајању пројекта јавног приватног партнерства на основу кога је расписан овај позив за обављање делатност градског превоза путника за приватну фирму и то је било на 19. нашој седници 16. јула ове 2015. године. И тамо смо имали материјал доста сличан овоме, овај смо добили недавно, али небитно је, то су исте ствари које тамо пишу. Ја сам тада рекао, ево цитираћу вам једну своју реченицу: „Арива Литас која ће да победи на овом тендеру, јер Арива Литас већ прави договоре са другим превозницима који сада возе, прави с њима уговоре, они ће да возе за њих као подизвођачи, а Арива ће да узима за то проценат“. И мени су се овде смејали, неки су рекли да сам ја врач, погађач итд. Шта се дешава? Шта се дешава? Арива Литас је добила тендер, а читав списак ових иза њих Бан бус, Кнежевић транс, Сага транс, итд. су подизвођачи. Арива ради за проценат управо онако како сам ја предвидео. Ја нисам врач и не знам да предвидим будућност, него је то била чињеница, причало се у Граду, знао је цео Град, односно они које то интересује, који се баве тим послом.

Значи, не вреди ту јављати се, на највишем месту је са Аривом договорено. Тад сам ја рекао исто што је и сад рекао господин Митровић да је то фирма Немачке државе и да је то договорено на највишем месту и да се тендер ради практично реда ради. То је скандал, кривично дело, још горе од нерасписивања избора у Младеновцу. И ја мислим да постоје у овој земљи органи и надам се независни правосудни, истражни органи који би требало да испитају како је спроведен овај тендер и како је до овога дошло. Јер ту конкурентног поступка није било.

Пазите, ја који сам из опозиције, не бавим се саобраћајем, чуо сам чак и од возача, да је то намештен тендер. Причају приватни возачи, ја се возим у аутобусу па ето питам, кажу ма то су намештени тендери, Арива добија а ми сви ћемо да радимо за њих а они узимају проценат. И неко други изгледа узима проценат, јер се, од када сте ви на власти, стално намештају тендери.

Подсетићу још, када је Скупштина града у јулу усвајала ту одлуку, ми смо онда и усвојили под којим условима треба тендер да се распише. Значи, ако чувате тај материјал, а ја чувам све материјале, па и од 16. јула са 19. седнице, није овде Скупштина града преписала у овом новом материјалу а било је на 109. страни тадашњег материјала, значи које све услове мора да испуне и ти су услови углавном овде у тендеру. Ово што је представник предлагача и помињао, да морају да имају климе, да морају да имају интернет, надам се да ће то неко и контролисати да ли то ради, али тада је донета одлука, Град, Скупштина града, ови одборници овде су донели одлуку да у тендеру треба да пише да сви аутобуси морају да буду беле боје.

Ја сам се томе противио, ја сам се томе чудио, али чињеница је да ви то нисте променили, него сте изгласали да треба у тендеру тако да пише, а неко је онда то променио!? Ко има права да мења одлуке Скупштине града и да мења услове тендера мимо одборника Скупштине града? И тиме прави неко штеловање и неко намештање. Ако ми овде одлучимо: услови ће бити ти и ти, не знам – нископодни, не знам – клима, и – бела боја. Ко је то променио?

Сад сви знамо за то објашњење како је то наводно промењено, значи у јулу месецу, том истом месецу, кад смо ми одлучивали Скупштина града, односно Секретаријат за саобраћај је основао некакав сајт „bgprevoz.rs“. Он је почео да ради почетком јула, значи нов сајт потпуно, нема га још ни на Гуглу, нико није чуо за њега, тек регистровано име.

Е на том сајту се наводно могло гласати о боји. Никада нисмо добили извештај колико је грађана гласало, из којих градова света су ти интернет одборници гласали за боје аутобуса у Београду? Знате, на интернету можете да гласате и из Токија, а не само из Београда. Колико их је уопште гласало? За коју боју и како се онда дошло после свега двадесетак дана од оснивања сајта до одлуке. Грађани су одлучили да то ипак буде црвена боја и то RAL – 3001. Добро, грађани су одлучили. Колико грађана? Који грађани? Нас су грађани изабрали да ми о томе одлучујемо у њихово име и ми смо одлучили да буде бела. Сад неки други грађани, за које сам сигуран да их нема више од 110, колико нас овде има одборника, они су наводно одлучили да буде црвена.

А одмах да вам кажем, нису грађани одлучили ни ти са интернета ништа, та је одлука донета још раније. А како ја то знам? Тако што је ГСП Београд 8. јануара 2015. године, шест месеци пре оснивања тог сајта и гласања, покренуо поступак јавне набавке ВНУ-304/14 чији је предмет био генерални ремонт 33 соло аутобуса, марке МБ 0345 Конекто и у конкурсној документацији је било предвиђено да основна боја спољне оплате на аутобусима, који су предмет генералног ремонта буде акрилна црвена боја, RAL – 3001.

У јануару то што сте наручивали, наручивала се фарба да се фарбају ти аутобуси, у јануару, а онда смо после шест месеци ми као одлучили да ће бити бели, па је онда неко схватио, чекај ми већ наручили црвене, дај да измислимо сајт, да измислимо гласање, да наместимо то па да буде као црвено знате.

Значи, ово је врхунац неозбиљности, смешно је, бесмислено, провидно и како да вам кажем, ја сам навео број набавке, имам га, нисам ништа измислио, зна се кад је сајт основан и то исто ништа нисам измислио, а такође постоји и стенограм и снимају се ове наше седнице. Пре него што је уопште јавни позив расписан, рекао сам какав ће бити његов ефекат и исход. Могли смо слободно и тад да изгласамо одмах да побеђује конзорцијум Арива Литас, идућих 10 година, као превозник ће возити у Београду, а ангажоваће ове које су до сад возили – наше српске превознике, као подизвођаче да они возе за проценат и тако лепо да се плаћа.

Значи, то је један фин посао, гарантована су средства која добијају од града, а колико ће бити контролисано да ли они заиста возе, да ли им заиста раде климе, да ли им заиста ради интернет? Знате, ако искључе климу, ја сам то причао прошли пут, 20% троше мање горива, то се слабо контролише.

То знају сви који се возе аутобусима и ту се велике паре од грађана Београда узимају. ГСП има огромних проблема, вози са губитком а Арива неће возити са губитком, њој је сада гарантовано овде, 500 милиона евра у идућих 10 година, све је то лепо договорено, ко има колики проценат и ово је потпуно скандалозно и криминал. Нема овде ни новинара ни телевизије, неко је помињао биће на телевизији, ви сте помињали, неће ништа да буде на телевизији, контролишете ви ту телевизију, па ми смо у друштву са потпуно контролисаним медијима и зато ви и можете да радите овакве ствари.

Значи, нико пре вас није овако радио овакве ствари. Ово се чак више и не крије, ово се отворено пљачка. Пљачка се на тендеру који је 500 милиона евра, то је највећа пљачка у историји Београда, од „Београда на води“, који је наравно још већа пљачка.

И не морам сада да вам кажем да ћемо ми гласати против ове одлуке, јер је ово скандалозно и уколико има правде и закона у овој земљи биће поништено.