Да ли уређивање градског грађевинског земљишта може бити комунална делатност?

Расправа поводом прве тачке Дневног реда: ПРЕДЛОГ ОДЛУКЕ О ОДРЕЂИВАЊУ КОМУНАЛНИХ ДЕЛАТНОСТИ. 37. седница, 26. јануар 2017.

Добар дан, даме и господо градски одборници и сви остали присутни. Ја се искрено надам да овакав почетак ове данашње седнице није најава онога што ће се догађати током целе седнице. Мислим да је заиста сраман начин на који је први одборник, који се јавио овде да говори, спречен да говори, заустављен и добацивањима с места, и прекидима од стране председника. Мислим да то заиста није у реду. Председавајући треба да води рачуна о Пословнику и треба да води рачуна да се Пословник не крши.

ПРЕДСЕДНИК:

Извините, сигнал се изгубио, да ли имамо време? Да не испадне да сам то намерно урадио.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Сачекаћемо да мерење времена проради.

ПРЕДСЕДНИК:

Сад је у реду, изволите.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Срамота је да, када градски менаџер говори, иза њега пише да је градоначелник и да му се одобри да говори 10 минута, колико градоначелник има право да говори. Заправо, градски менаџер није градоначелник и има право да говори пет минута.

ПРЕДСЕДНИК:

Рекао сам да има право да говори пет минута.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Дакле, нисте одреаговали као сада, нисте прекинули излагање онога ко је за говорницом и тражили да се исправи мерење времена, јер то свакако није било у реду. Ја се искрено надам да је то било случајно. (Чује се групно негодовање с места). Могу ли да Вас замолим да ми омогућите да говорим без добацивања?

ПРЕДСЕДНИК:

Могу. Господине Алимпићу, уколико се Ви држите дневног реда и говорите истину, људи не реагују. Уколико Ви искачете из дневног реда, људи реагују. Ја ћу их опомињати, али, дајте, покушајте да будете мало сконцентрисани и да причате о дневном реду.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Нико не може да прекида говорника и Ви сте дужни да реагујете, без обзира што Ви мислите да су они у праву. Ви морате независно и неутрално да водите седницу.

ПРЕДСЕДНИК:

Ја прво морам да се старам о томе да се Ви држите дневног реда. Изволите, пробајте. Молим вас за мир у сали.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Покушаћу да се држим дневног реда. Тачка дневног реда је нова Одлука о комуналним делатностима, о одређивању комуналних делатности и веома је тешко говорити о томе и не помињати јавна предузећа и Дирекцију за градско грађевинско земљиште и уређење Београда, јер се овом Одлуком, практично, све оно што ради то јавно предузеће, које се зове Јавно предузеће Дирекција за градско грађевинско земљиште и уређење Београда, проглашава за комуналну делатност. То предузеће сада практично постаје предузеће које обавља ту комуналну делатност. Дакле, понављам, јако је тешко сада раздвојити и не говорити, не помињати то предузеће, које ће да ради, на које се уопште односи и због кога се ова измена и ради. Не могу заиста да прихватим да то сматрате излажењем из оквира тачке дневног реда, јер то јесте тачка дневног реда. Оно што ће сада бити урађено овом Одлуком, јесте једна врло необична и неуобичајена ствар. Тачно је, ово што нам је градски менаџер прочитао. Он нам је прочитао некакав допис Министарства, који ми немамо, можемо да му верујемо или не, јер не знамо да ли тај допис постоји и шта у њему пише. Интересантно је да је оно, што је он нама прочитао из дописа, заправо само цитирање једног члана Закона о комуналним делатностима, па није било ни потребе да нам цитирате било какво писмо. То већ стоји у члану 2. Закона о комуналним делатностима. Дакле, тачно је да су тим Законом прописане комуналне делатности и тачно је да постоји, на крају тог члана 2., став, који каже да Скупштина може, као комуналне, одредити и друге делатности од локалног интереса. Да ли то може да се схвати баш толико широко да сада Скупштина Града може било шта да прогласи за комуналну делатност? Постоје друге делатности, које су регулисане другим законима, које локална самоуправа такође ради и регулише, а које нису комуналне делатности, него су делатности регулисане другим законима. Рецимо, чување деце у предшколским установама  није комунална делатност, регулисана је неким другим законом, материјално одржавање школа такође је регулисано другим законом. Да ли то сада значи да, ако то одговара некој актуелној гарнитури на власти, можемо баш све да прогласимо комуналном делатности, и свирање и певање на улици?

ГОРАН ВЕСИЋ (с места):

Може.

ЗОРАН АЛИМПИЋ.

То је управо дилема о којој је мој претходник, господин Божовић, покушао да говори, али му нисте дозволили. Дилема је – да ли је ово баш законита одлука и да ли ово баш овако може? У овом тренутку се разликујемо по мишљењима. Он је рекао да је то незаконито. Логично јесте да је то незаконито, али, искрено речено, ја мислим да сада у овој фази, када ви то усвојите, о томе може да се на релевантан начин изјасни само Уставни суд. Размислићемо о томе да поднесемо иницијативу Уставном суду, па ћемо онда видети да ли заиста ове делатности, које су овде наведене и које сада проглашавате за комуналне, могу да буду комуналне, јер очигледно од расправе и објашњавања са вама нема користи. Ова делатност је иначе поверена локалној самоуправи. Локална самоуправа се њом бави. Дирекција је радила све ове послове и до сада. И до сада је Дирекција била јавно предузеће, али не по Закону о комуналним делатностима, већ по Закону о планирању и изградњи. У Закону о планирању и изградњи, у члану 94. је наведено шта је уређивање грађевинског земљишта и на какав се начин обавља – да сада не читам Закон – и ко га обавља и да локална самоуправа може да оснује јавно предузеће да би обављало те послове. Значи, ти послови нису комунални послови и не налазе се у Закону о комуналним делатностима, већ су то послови који су регулисани Законом о планирању и изградњи. Ми сада овим практично пребацујемо те послове на сасвим друго место, у комуналне. Од сада  ће то и у буџету бити у оквиру Секретаријата за комуналне послове. Дакле, то је нешто што није у складу са Законом о планирању и изградњи. Можда се може рећи да јесте у складу са чланом 2. Закона о комуналним делатностима, где се широким тумачењем може рећи да било шта може да се прогласи за комуналну делатност, али се онда крши Закон о планирању и изградњи, или су закони у колизији, члан 94. Закона о планирању и изградњи, као што сам мало пре и навео.

ВЛАДИМИР ОРЛИЋ (с места):

Који члан?

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Отвара се ту још један проблем, када већ питате за члан, члан 95. Закона о планирању и изградњи. Дакле, члан 95. дефинише како се финансира уређивање грађевинског земљишта. Ту је тачно наведено, као што је и до сада било, а биће и од сада, да се уређивање грађевинског земљишта обезбеђује из доприноса за уређивање грађевинског земљишта, закупнине за грађевинско земљиште, отуђења грађевинског земљишта, итд. У Закону о комуналним делатностима, у члану 24. дефинисано је како се финансирају комуналне делатности, значи, одређени су извори средстава за комуналне делатности. Ту  је, наравно, наведено – приходи од продаје комуналних услуга, приходи од комуналне накнаде, приходи од концесионе накнаде, приходи буџета јединица локалне самоуправе, и то, приходи буџета, је вероватно оно што намеравате сада да примените, али то је опет у колизији са Законом о планирању и изградњи, јер су ови извори финансирања, допринос за уређивање грађевинског земљишта, закупнина, отуђивање грађевинског земљишта, значи, наменска средства  која морају да се користе за ову делатност, уређивање градског грађевинског земљишта. Отворено је питање, и мислим да је потпуно легитимно, да сваки одборник овде за овом говорницом сме и може да стави под сумњу усклађеност ове Одлуке са Законом, а у тој дилеми ме само учвршћује и питање – у којој још локалној самоуправи у Србији је ово примењено? Да ли знате још неки град и још неку општину у којој је ово примењено?

ГОРАНА ВЕСИЋ (с места):

У Шапцу и у Краљеву.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

У Србији има 150 општина и 23 града, плус Београд, двадесет четврти.

МИРКО РАЈКОВИЋ:

Сад Вам ни то није довољно.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Наравно да није. Већа је вероватноћа да погреше три општине, него 170. Ја сам вам образложио због чега ћемо ми гласати против ове Одлуке. Да ли је ова Одлука сасвим законита, или није, веома је важно, јер је ова Одлука зато и стављена као прва тачка дневног реда, јер је она предуслов за оно што следи, а то је ребаланс буџета, тачка 3. Дневног реда. О томе ћемо опширније разговарати када та тачка дође на дневни ред. Хвала.