Извештај штаба за ванредне ситуације и осврт на поплаве у Обреновцу

РАСПРАВА О ТАЧКИ ДНЕВНОГ РЕДА: Извештај Градског Штаба за ванредне ситуације, ванредна ситуација – збирни извештај.  10. седница, 28.11.2014.

Даме и господо, пред нама је Извештај Градског штаба за ванредне ситуације. Председник одборничке групе Демократске странке је говорио о одговору на несрећу која нас је задесила, о одговору на ванредну ситуацију која је наступила. Говорио је и о проблемима који настају касније у санацији штете, у обнови. О томе заиста има много да се каже. Али, ја сада немам намеру да говорим о томе. Не желим ништа да допуњавам.

Мислим да је председник одборничке групе довољно тога рекао и да је то све тако и истинито, како је он рекао. Али, наравно, подразумева се, хвала вам на опомињању, да свако ко говори данас са ове говорнице, поводом овог Извештаја, треба да искаже своју захвалност и дивљење и подршку за људе који су на терену радили, који су спасавали угрожене, пре свега за припаднике Управе за заштиту и спасавање МУП-а Србије, за ватрогасце, за спасиоце, за војнике, за добровољце који су били тамо, за спасиоце из других земаља који су дошли да помажу.

Велики број људи који је радио. Ја, наравно, нисам као неки изненађен да су сви грађани Србије реаговали на прави начин, племенито и били спремни да помогну. То је нешто што можемо да очекујемо од наших суграђана.

Сви су они, дакле, дали све што су могли. Радили су даноноћно и добро, упркос веома лошој организацији, упркос лошем одговору Штаба за ванредне ситуације, и градског и општинског и оних чији је задатак био да тај први одговор на најбољи могући начин организују. Ја о томе, кажем, нећу говорити. Више ћу говорити о самом Извештају. Неко је овде рекао да је овај Извештај обиман, не знам тачно реч, свеобухватан. Он је управо супротно од тога. Овај Извештај је веома штур, с обзиром на оно о чему говори и на све оно што се догађало.

Али, чак и да овај Извештај има само две реченице, у једној би требало да пише колико је људи погинуло. Да има само једну реченицу, то би требало да пише. Овде, у овом Извештају, не пише колико је људи у овој несрећи, поплавама у Обреновцу и на територији града Београда изгубило живот, колико се удавило или, колико је умрло природном смрћу од стреса, у броју који не одговара очекиваном. Видели сте све оно о чему се говорило у јавности.

Ово је Извештај који ћемо ми усвојити. Требало би, ми смо већином за то, и који ће остати у историји као Извештај Штаба за ванредне ситуације о једној несрећи која се догодила 2014. године. То ће неко за сто година да чита и потражиће унутра да види колико је људи погинуло. Тога нема. То прво треба да пише, знате. У ствари, не могу да кажем чак и да сасвим нема, јер ако погледате део Извештаја који се односи на општину Лазаревац, ту стоји: – евакуисано је 1.800 становника, несталих особа није било, једна особа је смртно страдала. Ово је, рецимо, прва реченица Извештаја за општину Лазаревац. То је очигледно писао неко са искуством и то тако треба да се пише.

Значи, у Извештају Општине Обреновац нема. Не пише да је једна особа смртно страдала, две, пет, педесет. Да ли је то намерно, не знам, небитно је. Заправо је Извештај из различитих области и са различитих општина и различитих предузећа потпуно неуједначен. Значи, овде је свако писао како му шта падне на памет, оно што он сматра да је њему важно. Некима је важно да су особе страдале и то је у првој реченици, а некима то уопште није важно и уопште нису ни ставили у Извештај. Некима је важно колико су потрошили пара, некима је важно не знам ни ја већ шта.

Право да вам кажем, да сам ја неким чудом командант Штаба или градоначелник, ја бих овај Извештај вратио онима који су га припремили и тражио бих да га допуне и да га уреде, јер ово је срамота да овако изгледа Извештај који 6 месеци чекамо, који се припрема и на крају добијемо ово, који је и непотпун и нејасан. Знате, имате Извештај Предузећа за погребне услуге, како да вам кажем, где пише у првој реченици: „Предузеће је помогло донацијом услуга и опреме, неопходних за третман жртава од поплава“. Предузеће за погребне услуге је очигледно донирало, претпостављам, погребне услуге, погребне сандуке, крстаче. Пише чак и колико је то коштало – 854.000, али за колико људи?

Мислим да није Извештај направљен заиста на начин да је јасан и да је прегледан. Ту се инсистира на неким цифрама које су потрошене и дате и колико је чега. Али, ево, ми као одборници Скупштине можемо одмах да закључимо да то није потпуно. Тај Извештај није потпун. Ваљда ви сви знате да се Скупштина града и сви одборници у њој и да смо се ми одрекли, одмах после поплаве, на првој седници, одрекли смо се својих месечних накнада на које имамо право и које су 17.000 динара, па на то иде порез, па на то иде допринос за пензионо и инвалидско осигурање, па дневнице на које смо имали право у вредности од не знам, неких 2.000 динара, па накнада за превоз 3.000 динара где је то све заједно негде око 4 милиона динара месечно.

Значи, ми овде из ове собе смо од себе дали 4 милиона динара месечно, сваког месеца и ја сам, ето тако, био заинтересован као један од тих да прво то потражим – како су сад та средства утрошена у јуну, у јулу, августу, шта је купљено од тога? То се овде уопште не помиње. Ко зна шта се све не помиње, него тако, нешто се помиње, нешто се не помиње, како је коме шта пало на памет, знате.

Из Извештаја, како да вам кажем, наравно, занимао ме је први одговор на кризу и оно за шта је одговоран Штаб за ванредне ситуације – први одговор. Зашто, ако је погинулих било и колико је било, што не знамо из овог Извештаја, питање је пре свега проглашавања евакуације. Значи, први одговор је прво да се спасу животи. Значи, овај Извештај то треба да има и не желим да држим предавање заиста, али мени је логично да има неке приоритете како то иде.

Прво, колико је људи погинуло, колико је људи измештено, колико је људи повређено, да ли су евакуисани, колико је отприлике, па онда имовина, куће, зграде, инфраструктура, па по реду шта је било, па онда шта је после повлачења воде рађено на санацији, на повратку људи, на санацији инфраструктуре. Значи, треба да имамо неку структуру, нешто што може да се прати, ово овде је потпуно хаотично, знате.

Када је проглашена евакуација, односно зашто је дошло до погибије једног броја људи? Овде имате врло нејасну ситуацију. Каже се – у ноћи између 14. и 15. маја долази до преливања оба насипа итд, па се онда каже: „Наређује се евакуација лица са територије Градске општине Обреновац“. Ко наређује? Кад, 14-ог?  Ко – Општински штаб, Градски штаб? Где се то објављује? Јер, касније, у Извештају Градског штаба, каже се: „На састанку Градског штаба за ванредне ситуације од 16.05.“, значи, имате састанак 14, 15, а 16. се тек каже: „Извршити евакуацију најугроженијих становника Градске општине Обреновац“. Да ли је то било 16-ог? Касније се каже нешто друго.

У поглављу које се зове: „Евакуација лица и прихват лица“, каже се: „Непосредно команду на терену и почетак акције је спроводио градоначелник Београда“ итд, па каже: „Дат је налог да се грађани повуку у објекте, попну на спрат или таван и уклоне испред поплавног таласа“. Ког је то било дана? Истог дана кад је проглашена и евакуација? То „останите у вашим кућама, попните се на таван“ је супротно од евакуације. Евакуација је – изађите напоље и уђите у камионе и аутобусе и да се напросто бежи са тог места. Значи, не могу се истог дана давати та противречна упутства.

Ја не кажем да је то тако, али потпуно није јасно из овог Извештаја – редослед, јер морате да проналазите на различитим странама шта је било 14, шта је било 15, па после поново шта је било 16. или враћате се уназад. Извештај није довољно јасан, свеобухватан, обиман, прецизан. Фале најважније информације. Има информација које нису важне и није им место у Извештају. Овај Извештај не може да добије пролазну оцену, што би рекли наши просветни радници: седи – један, недовољан, не можемо да гласамо за овај Извештај. Не због тога што се све догађало и што је рађено, него зато што овај Извештај није довољно квалитетно написан и направљен да се Скупштина града Београда о њему може позитивно изјаснити. Хвала вам.