Како се намешта у хаотичној процедури посао са киосцима?

Расправа поводом ПРЕДЛОГА ОДЛУКЕ О ИЗМЕНАМА И ДОПУНАМА ОДЛУКЕ О ПОСТАВЉАЊУ ПРИВРЕМЕНИХ ОБЈЕКАТА НА ТЕРИТОРИЈИ ГРАДА БЕОГРАДА И ОДЛУКЕ О ИЗМЕНАМА И ДОПУНАМА ОДЛУКЕ О ПОСТАВЉАЊУ ТЕЗГИ И ДРУГИХ ПОКРЕТНИХ ПРИВРЕМЕНИХ ОБЈЕКАТА НА ТЕРИТОРИЈИ ГРАДА БЕОГРАДА.  23. седница, 30. новембар 2015.

Две одлуке сада мењамо, и ја се захваљујем известиоцу Градском менаџеру што је покушао то да нам објасни, мада сумњам да је некоме баш било јасно шта ми овде мењамо и зашто, јер је он ово представио отприлике као да је ово сад нека нова одлука која се први пут ради, што би заправо требало да буде – али није.

Значи ово је у ствари, ради се о изменама и допунама Одлуке које смо ми већ два пута мењали. Историјат је врло интересантан ових одлука, значи ми смо Одлуку о постављању привремених објеката и ову другу Одлуку о постављању тезги и других покретних привремених објеката усвојили овде на нашој Скупштини 15-ој која је била 2. априла ове 2015. године. Тад смо то и усвојили и тамо је значи чланом 7. у Одлуци о привременим објектима било предвиђено да је градоначелник тај који ће донети акт у коме ће он прописати како треба да изгледају ти привремени објекти, киосци – њихов тип, величина и изглед. Што се тиче ових првих објеката, тезги и покретних привремених то је регулисано и у тој одлуци то је тамо члан 6. у овој другој одлуци то је члан 7. а онда је градоначелнику од стране Скупштине дат овај рок у коме он то треба да уради наравно, на његов предлог, на предлог Већа. Тада је чланом 34. у Одлуци о привременим објектима па чланом 40. у Одлуци о другим овим тезгама и другим покретним привременим објектима дат рок градоначелнику од 8 дана да донесе тај план. Тако да је тада, у априлу, изгледало да је то већ спремно и да он већ то има и да је то сад само питање, јел’ да, времена да се одштампа Службени лист и да то изађе и што су пропратиле и све градске општине које су на основу сада ове одлуке, требало је, да усвоје своје планове постављања привремених објеката, да чекају спремне као запета пушка и наравно привредници који држе те привремене објекте и тезге, који то раде, чекали су да се то догоди.

Ништа се није догађало. Онда је прошло три месеца, не осам дана, пазите, него три месеца?! Градоначелников рок који смо му дали је био 14. април да донесе акт, није га донео, не знам зашто, али није. Три месеца касније на нашој 19. седници која је била 16. јула ми доносимо Одлуку да променимо ове две Одлуке, значи слична одлука као и ова сад, мењамо рок који градоначелник има, наравно јер је истекао, и градоначелнику се тад даје нови рок од шест месеци да донесе тај акт у коме ће он прописати како сад треба да изгледају киосци и покретни привремени објекти и тезге.

Значи и тај рок је скоро прошао то је значи објављено у Службеном листу 16. јула и тада је почео да тече за градоначелника тај рок од шест месеци. Иначе по тој Одлуци значи од јула и то су две Одлуке које смо тада усвојили, власници привремених објеката и тезги су били дужни да своје објекте онда уподобе према том новом акту градоначелника и рок који је иначе по првој одлуци коју смо усвојили у априлу био до краја ове године, значи до Нове године,после измене Одлуке у јулу, односно нашом изменом ове одлуке коју је извршила ова Скупштина тај рок је померен чак за три године значи до краја 2018. године до 31.12. 2018., то је био рок да се привремени објекти и тезги уподобе са тим градоначелниковим прописом.

Тада, ако се сећате, ја сам прокоментарисао да ће то бити у мандату неке друге Скупштине и да смо ми тиме ту ствар завршили и ставили ад акта и видећемо шта ће даље с тим да буде. И предвидео сам да ће пре 31.12.2018. доћи до нових измена одлуке, нисам очекивао да то буде тако брзо.

Ево сада измене Одлуке чак не на следећој Скупштини, т.ј. у следећем мандату,  него је ово већ опет у овом нашем мандату, значи ово је сад трећи пут. Сад се ствар и даље компликује.

Шта сад одлучујемо? Сада општине у Београду делимо на две групе, у једној групи су ове централне да тако кажемо градске општине Врачар, Савски венац и Стари град па за њих уводимо једна правила, а осталих 14 општина су у другој групи и сад за њих уводимо друга правила.

Мења се још једна ствар која, на први поглед мени није јасно зашто се све то мења, јер док је раније по Одлуци величина привременог објекта, значи киоска, могла је да буде до 9,5 квадрата сад овом изменом, то мислим предлагач није ни поменуо док је образлагао одлуку, повећавамо на 10,5 квадрата, значи за још један квадратни метар.

Добро, поменуо је извињавам се, нисам пажљиво слушао.

Што тако 9,5 на 10,5 квадрата и није тако велика разлика али могло би се закључити да ту сад постоје већ неки познати произвођачи којима треба изаћи у сусрет и то ускладити па сад мењајући одлуке сваких пар месеци то нешто полако се намешта. За ове три централне градске општине, ја се надам да ви можете да пратите сад ово све што је Скупштина града овде радила што је јако компликовано и хаотично и непотребно, мада се оправдава увођењем реда али ово је све само не ред. За три општине значи Врачар, Стари град и Савски венац Градоначелник сад одлучује да треба да донесе акт, до краја ове године. Значи дајемо му сада рок од месец дана. Али с обзиром да није испунио онај рок од 8 дана па није испунио ни онај рок од 6 месеци велико је питање да ли ће успети да испуни овај рок од 30 дана?

Али, за преосталих 14 општина ту му дајемо дужи рок, колики му сад то рок дајемо, помозите ми, годину дана, то већ може да стигне, а општинама али онда и власницима који треба да уподобе своје објекте за три централне општине дајемо годину дана, тако до краја 2016. године а власницима да уподобе за ових 14 општина дајемо до краја 2018. значи до 31.12.2018. године.

Сад наравно није крај ове приче јер ту сад имамо питање ових покретних привремених објеката који су у функцији киоска или мањег монтажног објекта, само пре тога да кажем да осим киоска онда постоји овде и нешто што се зове мањи монтажни објекат а није киоск, односно није привремени објекат у овом смислу, а то је сад од те границе од 10,5 квадрата па до нове границе од 30 квадрата. Такви објекти могу да постоје у 14 општина а у три општине не могу да постоје такви објекти.

Не знам зашто предлагач одмахује главом ја мислим да само ово пише да је то тако, не могу да постоје значи на три општине а на 14 општина могу да постоје, остали привремени објекти од 10,5 до 30 квадрата а у функцији тих објеката имамо значи обично испред киоска оне фрижидере за пиће за кока колу, за киселу воду и оно за сладолед јел’ да хоризонталне, њих сад ова одлука забрањује и они ће сад морати да буду уграђени у склопу киоска значи то су сад неки киосци који ће бити пројектовани да имају у свом саставу и те фрижидере који више неће бити одвојени али они ипак могу да постоје за објекте који нису привремени објекти значи трајнији као неке радње јел’ да, које могу да имају те објекте испред и сад да не погрешим нисам сигуран да ли то важи и за ове остале привремене објекте до 30 квадрата али сад и то није крај.

Пазите на све ово, у петак смо добили амандман, значи нама се предлаже амандман, градоначелник се ту потписао и Градско веће, значи градоначелник нам сад даје амандман у коме мења ове рокове које нам је предложио у првобитној Одлуци које су, то је сад везано за ове објекте у функцији расхладне витрине и конзерватори итд., јер је било предвиђено да они могу да остану до краја следеће године до 31. децембра 2016. године али ако им је дозвола издата у неком краћем року да онда кад им истекне дозвола да они то морају да уклоне.

Међутим, сада овим амандманом се предлаже да ако им истекне дозвола до краја 2016. власници привремених објеката могу да траже да им се дозвола продужи у три централне градске општине до 31. децембра 2016. године, а на подручју ових осталих општина до 31. децембра 2017. године.

Дакле, пазите, они могу да задрже те своје постојеће киоске испред којих имају те фрижидере до краја 2018., али фрижидере не могу да задрже до краја 2018. него само до краја 2017. године, значи годину дана краће. Што није сасвим логично па није искључено да на овај амандман једног дана добијемо још један предлог измене када дође до тамо докле треба да дође да ни ова одлука није баш најбоља и најбоље осмишљена.

Ево ја сам се потрудио да вам објасним шта се овде догађа и како ова Скупштина доноси своју одлуку, ово је Одлука коју ми доносимо и 4 некакве фазе, измене, а да ништа још нисмо применили. Од априла значи само штелујемо одлуку, логично би било, ја мислим, ово кажем у име одборника да ми губимо време, само ја сам за овом говорницом, пошто сам у свакој овој фази говорио, изгубио много времена и потрошио ваше време, било би много боље да је Градоначелник са службама и са Градским већем сео и осмислио све ово па да смо то онда усвојили све одједном.

Овакве промене сваких пар месеци, ова лутања, ‘ем што збуњују одборнике, а богами збуњују и људе који се баве бизнисом, тим послом и којима ово живот значи. Они не знају сад кад ће на крају да буду ти општински планови донети, када ће они да издају дозволе, до када ће те дозволе да им важе, чисто сумњам да оно што буде писало у новинама да ће бити тачно и прецизно и да неће бити неке грешке, јер је заиста тешко у свему овоме снаћи се и мислим да ово никако није у интересу привредника који раде у Београду и који се тиме баве.

Зашто се највероватније све ово дешава? Ово се дешава због тога што је градоначелник одлучио да ми њему лично дамо право да он пропише све киоске у Београду како ће да изгледају. Мислим и сада постоје одређени прописани типови киоска, значи и раније се то радило али се имало више типова. Знате постоји тип „Стари београдски“ тип „Новобеоградски“ тип, „Булеварски“ неки који се зове тако, па „ДЕО 87“, значи постоје типски киосци у Београду и они су раније углавном бирани на конкурсима. Оно што је логично у овој ситуацији да се уради није да градоначелник у року од 8 дана или у року од 30 дана каже „сви морате да купите овај киоск од тачно одређене фирме“, значи рокови су кратки. Знате шта се тиме обезбеђује, обезбеђује се монопол. Постоји једна формула за коју сте ви вероватно сви чули на разним курсевима и предавањима о борби против корупције, значи – монопол плус дискреција, једнако корупција.

Дискреционо право једном човеку да он одлучи сви киосци у Београду како ће да изгледају без конкурса, без јавне расправе, у кратком року само ће да каже: „овакви кисци сви морају да буду“ а неко те киоске већ вероватно производи. Међутим, ту очигледно постоји више заинтересованих, постоји више произвођача, постоји више, како да кажем, групација које сада лобирају за неко своје решење, паралелно са ове стране, са оне стране, притискају и онда Градоначелник мења ове Одлуке и каже Скупштини „одлучите овако, не ипак немојте – ајде сада одлучите овако, ајде онако“, тако да се јасно види утицај некога са стране или градоначелник не зна шта у ствари хоће. Шта градоначелник хоће? Да ли хоће да донесе ту одлуку сад у року од 8 дана, у року од 6 месеци, или року од 30 дана? Једну за цео град? Једну за неке општине, другу за друге општине? Све је то пробао и све је то неко време било на снази а није урадио ништа. Он очигледно није знао од почетка шта жели него неко му стално ту сугерише и врши утицај и овде се водила борба око једног битног посла у Београду. Као што знате киосци, привремени објекти у Београду су значајан посао и значајан потенцијални извор корупције у наредном периоду, што бојим се да ћемо имати прилику сви да пратимо ако се крене најзад једном у реализацију једне од ових Одлука коју смо ми толико искомпликовали. Знате, да сам ја рецимо власник неког од привремених објеката и хоћу да видим шта пише у одлуци, ја бих морао да узмем 4 или 3 Службена листа. У једном је Основна одлука па је у другом измена те одлуке, па је у трећем измена измењене одлуке, да би могао уопште да упоредим ове чланове и да бих могао да видим шта у ствари ту пише. Па тај исти проблем ће имати свакако у општинама када буду морали све ово да спроведу.

Значи овај посао са тим наводним увођењем реда у ствари увођењем одређених молопола је урађен врло аљкаво и врло трапаво од стране управе и ставили сте градоначелника у једну незгодну позицију да је он тај који треба нешто да уради па онда он то не уради. Да је он сада ту ја бих га питао зашто није донео Одлуку у року од 8 дана када нам је предложио да то усвојимо, зашто није донео другу одлуку у року од 6 месеци кад нам је предложио да то усвојимо и тај му рок дамо, а шта ће бити сада са овим одлукама од месец дана и ова друга од годину дана то ћемо тек да видимо. Ја сам апсолутно сигуран, наравно знам да ће већина овде гласати за ове две одлуке али сам апсолутно сигуран да та већина која ће гласати за ове две одлуке не зна у ствари за шта тачно гласа, а то је сасвим довољно рећи.