Коментарисање предлога ребаланса буџета града Београда за 2017. годину.

Обједињена расправа поводом тачака Дневног реда од 3. до 5.:
  1. ПРЕДЛОГ ОДЛУКЕ О РЕБАЛАНСУ БУЏЕТА ГРАДА БЕОГРАДА ЗА 2017. ГОДИНУ
  2. ПРЕДЛОГ ОДЛУКЕ О ИЗМЕНИ И ДОПУНИ ОДЛУКЕ О ФИНАНСИРАЊУ ПРОГРАМА ПРОЈЕКАТА И АКТИВНОСТИ КОРИСНИКА СРЕДСТАВА БУЏЕТА ГРАДА БЕОГРАДА У 2018. И 2019. ГОДИНИ
  3. ПРЕДЛОГ ОДЛУКЕ О ИЗМЕНИ И ДОПУНИ ОДЛУКЕ О ЛОКАЛНИМ КОМУНАЛНИМ ТАКСАМА ЗА ТЕРИТОРИЈУ ГРАДА БЕОГРАДА. 37. седница, 26. јануар 2017.

Ја ћу, прво, само кратко да се осврнем на једну опаску претходног говорника, који је изричито рекао да ова Скупштина није донела ни једну одлуку о новом задуживању. Јесте. Нема спора да смо донели бар једну такву одлуку. Мислим да је то била одлука за задуживање за водовод, за замену цеви рени бунара, или тако нешто. Ја сам то тада и похвалио. Дакле, било је таквих одлука, то је тачно. Тачно је да свако ново задуживање иде на Скупштину. Било је, имали смо таквих случајева, чисто истине ради. Не можете рећи да ова Скупштина није донела ту одлуку. Јесте.

РАДОСЛАВ МАРЈАНОВИЋ (с места):

Ко је донео одлуку, ко је узео кредит, град Београд, или јавно предузеће?

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Јесте, Скупштина је усвојила ту одлуку.

Дакле, на дневном реду имамо ребаланс буџета, иако  је, као што смо већ  чули, протекло мање од месец дана од усвајања буџета за 2017. годину. Ја сам био један од одборника који је говорио, када је усвајана та одлука 29. децембра прошле године, да тај буџет има очигледне недостатке, да је он потпуно нелогичан, да у њему недостаје финансирање врло значајних инвестиција и рекао сам да је то привремени буџет, да ту очигледно нешто није у реду и да ће вероватно, рекао сам тада, у јануару или у фебруару месецу уследити ребаланс, и ево, јануар месец још није завршен, а ребаланс је уследио. Али, то што је то било очигледно и што се то могло предвидети, не значи да ја сада не треба о томе да говорим. Зашто сам ја то онда говорио? Зато што онда није требало усвајати онакав буџет. Значи, одборници Скупштине су тада сматрали да то све није тачно што ја говорим и да је тај буџет одличан. Један одборник владајуће већине је рекао тада, пре мање од месец дана, ако сам добро записао:

„Не кријемо задовољство да се овим буџетом по први пут после много година не предвиђа дефицит, већ суфицит у износу од преко три милијарде динара. То свакако представља битан позитиван заокрет у економском животу у Београду, финансијској политици и стабилизацији, представља израз нашег доброг рада. Ако се та тенденција настави, то ће значити да смо чврсто стали на своје сопствене ноге и да ће нам напредак у наредном периоду бити израженији“.

Тако добре изјаве се морају забележити. Шта сад? Шта ће сад да каже тај одборник из владајуће коалиције? Све је супротно. Да ли ће сада рећи да је сада дефицит доказ да ви добро радите, да смо стали на своје ноге, да је то позитиван заокрет? Овде, на жалост,  ја као одборник, имам проблем да говорим, износим аргументе, покушавам да образложим зашто за нешто треба гласати, или не треба гласати, јер са друге стране седе одборници којима изгледа да  је потпуно свеједно за шта гласају.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Господине Алимпићу, није тачно то што причате. Молим Вас, немојте уопште такве ствари коментарисати. Одборницима је јако важно за шта гласају и знају за шта гласају.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Да? Ево, рецимо овде да је сада сто потпуно празних страна, бланко, да пише само насловна страна – буџет,  и ја бих вероватно пола сата објашњавао да за то не треба да се гласа а ви би за то ипак гласали, јер то вама личи на оно што сте урадили прошли пут. Изгласали сте нешто што је било потпуно нелогично и ненормално да се изгласа. Тад је било у реду, и сад је ово у реду, и шта год да вам извршна власт предложи, ви ћете овде то да изгласате, па тако и ово.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

То се зове поверење. Наставите.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

То се зове лош и неодговоран рад одборника. Одборници нису повереници извршне власти, него су одборници овде представници грађана.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Молим Вас господине Алимпићу, престаните да пресликавате свој начин рада на начин рада ове власти. Мислим да Вашем маниру не одговара овакво понашање, овакав манир одговара господину Божовићу, који се толико смеје да ћу почети да се бринем за његово здравље, само не знам да ли физичко, или психичко.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Ако већ желите да водимо неки дијалог, можемо…

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Господине Алимпићу, ви наставите у лепом маниру и са поштовањем, какав сте увек били одборник и престаните да износите ствари које нису истините и да вређате одборнике.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Одборници вређају сами себе, јер гласају за сумануте предлоге.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Не, Ви их вређате.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Гласају за сумануте предлоге, што се и десило пре 25 дана. Ја сам то и тада рекао.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Ваше сумануто мишљење очигледно није било  прихваћено када су грађани гласали за Вас. Зато Вас молим да наставите у Вашем маниру, какви сте, Ви показујете поштовање увек. Немојте пресликавати начин рада других колега, одборника из Ваше странке.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Стварно немам намеру да водим дискусију са Вама. Дозволите ми да наставим.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Немам намеру ни ја са Вама, али не знам зашто мислите да сте Ви ти који се питате да ли ћете наставити, или не.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Када већ тако образлажете Ваше ставове, то што је већина грађана гласала за Вас не значи да Ви сада можете да радите шта год вам падне на памет и да кршите законе. Не значи. И даље треба да радите у интересу тих грађана, баш зато што сте добили њихово поверење.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Ја Вас молим да не изокрећете речи и да  говорите неистину.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Јел’ нисте прекршили закон? Где је кадровски план? Члан 77? Господине менаџере, Закон о запосленима у аутономним покрајинама и локалним самоуправама каже да упоредо са буџетом, истовремено Скупштина усваја и кадровски план.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Господине Алимпићу, спустите тон када се обраћате одборницима.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Кадровског плана нема и прекршили сте закон.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Господине Алимпићу, Ви изговарате ствари које нису истина. Понашате се као да сте Ви овде институција која је надлежна да спроводи и оптужује за извесне ствари, а немате доказа за то. Ја ћу Вас пустити да наставите, али, молим Вас, са поштовањем. Можете да наставите, али без вређања и изношења неистина.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Госпођо председавајућа, ја сам одборник опозиције и не можете никако да ми наложите да ја говорим у интересу власти и позитивно о Предлогу ребаланса буџета, за који не мислим да је добар и са којим се не слажем. Нема никакве потребе да ме приморавате на то.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Али, без вређања.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Дозволите да ја кажем критички зашто и шта мислим да није у реду, чућемо и одговоре, а затим ће се и гласати. Ако буде већине, изгласаће се, као и онај прошли. Значи, суфицит је био 3,5 милијарде, дефицит је сада 5,5 милијарди. Свеједно, изгласаће се, нема разлога за страх, нема разлога да се плашите да ћу ја рећи нешто што вам не одговара, нема тренутно ни једне камере у сали, нема никога. Ова два буџета, један је онај буџет који је образлагао градоначелник пре три недеље, и ребаланс који усвајамо сада, су веома различити. Ако погледамо где је и у чему та разлика, видећемо и оно што су неки други одборници напоменули, дакле, разлика је да се сада 10,5 милијарди, или  нешто мање од 11 милијарди опредељује као субвенција за ове послове које смо у првој тачки прогласили за комуналне, а које обавља Градска дирекција за градско грађевинско земљиште. Да ли то значи да тих средстава није било и у претходној верзији буџета? Јесте, било их је, приходи су слични. У претходној верзији та средства су била склоњена, сакривена на одређеним ставкама, део као суфицит, део као надувана буџетска резерва, тако да видимо да је сада буџетска резерва 460 милиона а била је 2,3 милијарде. Део је био склоњен као отплата главнице, односно 5 милијарди и та средства, која су сакривена у тексту претходног буџета, склоњена су за потребе овог новог ребаланса до кога смо сада дошли. Сада су та средства намењена за субвенције јавним нефинансијским предузећима и организацијама. То можемо да видимо на страни 5., где је у овом првом буџету, који је образлагао градоначелник, било предвиђено 9 милијарди и нешто, а сада је предвиђено 19 или 20 милијарди. Мислим да то није спорно. Један од претходних говорника је, покушавајући да предвиди шта ћемо ми овде да говоримо, а то што је успевао то да предвиди значи да је и сам свестан шта не ваља у овој промени буџета и зашто не ваља, поменуо текст који се налази на страни 109. Шта то пише на страни 109? Када је заменик градоначелника образлагао буџет, рекао је да је разлог за ребаланс практично то што су сада уведена два нова секретаријата. То није прави разлог за овај ребаланс. Као и у претходној тачки, када смо мењали Одлуку о Градској управи, констатовали смо да су та два секретаријата могла да буду сасвим слободно предвиђена и у децембру месецу. Није у томе суштина. На страни 109. пише шта је разлог. Пише: „Разлог за доношење ове Одлуке је да се у буџету Града предвиди програм финансирања уређивања грађевинског земљишта“. Значи, то је прави разлог за ребаланс буџета. Законска обавеза ове Скупштине је била да реши статус Дирекције и да реши проблем тога да Дирекција више није могла да буде корисник буџета. Рок је био 1. Децембар прошле године. Дакле, све и да кажемо да је ово могло овако да се реши, ово је требало да се реши у ребалансу претходног буџета, негде у октобру, новембру месецу, да би од 1. децембра Дирекција могла да настави нормално да ради. Закон о буџетском систему је у том смислу прекршен. Дакле, прекршен је члан где је стајао изричито рок до 1. децембра 2016, до када је ово требало решити, и због тога смо имали један нелогичан и незаконит буџет, који смо усвојили крајем прошле године и без икакве сумње да је због тога настала и одређена штета, јер је то сада главно питање. Градска дирекција за  грађевинско земљиште од 1. децембра није могла да ради свој посао, значи, Трезор је угасио рачун Дирекције, Дирекција је морала да одлаже и рочишта, и плаћања према добављачима, и то све вуче одређену камату. Дирекција је морала да повуче кредит од 40 милиона динара.

ВЛАДИМИР ОРЛИЋ (с места):

Да ли имате податке?

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Имам податке, то се налази у једној каснијој тачки. Хоћете ли рећи господину одборнику да ми не добацује, да не води дијалог са мном? Можемо после Скупштине, у ходнику да имамо дијалог. Какав је ово начин?

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Молим Вас, господине Орлићу, како је рекао господин Алимпић, ово није дијалог. Пустите господина Алимпића да заврши. Ја знам да сте Ви нервозни, јер одборник говори неистине и то Вас погађа, али, пустите господина Алимпића да заврши.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Шта је неистина? Шта је од овога што сам ја рекао неистина? Не можете да кажете одборнику да говори неистине а да не знате да кажете шта је неистина. Шта је неистина?

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Господине Алимпићу, какво је то понашање?

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

То је понашање одборника кога сте увредили. Не можете да кажете да је нешто што сам рекао неистина, а онда када Вас ја питам шта, нећете да кажете шта је од овога  неистина?

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Господине Алимпићу, Ваш тон, Ваш начин и Ваша гестикулација нису у реду. Да ли Ви  то можда мени претите?

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Наравно да Вам не претим, по чему сте то закључили?

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Господине Алимпићу, ја Вас молим да завршите своје излагање, како би могли следећи одборници да  добију право да говоре.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Добро, шта је неистина? Да ли је неистина да је Дирекција узела кредит од 40 милиона динара да би могла да исплати плате? Узела је кредит са каматом од 3%.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Господине Божовићу, Ви сте још ту? Свака Вам част. (Групна галама, сви говоре у глас) Колеге одборници, ја вас молим за мало тишине, да наставимо у маниру како треба.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Вама се распада седница. Заведите ред.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Не распада се, него просто нормално реагују, јер их погађају Ваше речи.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Не можете тако, да ћаскате, да кажете одборнику који је мало пре ушао –  „Ви сте још ту“, итд. – док ја говорим.

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Онда реците Вашем колеги одборнику да престане да добацује и да се понаша у складу са Пословником.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Одборници стално улазе и излазе. Пошто чујем из одборничких клупа да постоји дилема око те настале штете, око одложених обавеза Дирекције, да ли можда Дирекција није могла да уложи жалбу на неку пресуду коју је требало у вези грађевинског земљишта, због тога што није могла да плати судску таксу, итд? Поставићемо одборничко питање и тражићемо да нам се таксативно наведу сви трошкови које је Градска дирекција у свом пословању имала због ове паузе од два месеца. Значи, ничим изазвана, незаконита пауза у раду Дирекције од два месеца, пауза је настала, јер рачуни нису радили, није могла да има своја средства. Два месеца је шестина године, нанета је велика штета овом Граду, а можда неким инвеститорима, тајкунима, је све то и донело одређену корист. Ми не можемо да будемо сигурни да ово није урађено и намерно. Оваква крупна ствар не може да се уради и да се догоди случајно. За ово су многи знали. Ова ствар може да се разреши тек када будемо имали све податке о томе шта све Дирекција није могла и није успела да уради у овом периоду док није радила. Пошто је остало још мало времена, говорићу о још нечему што мислим да је значајно. Овде смо чули како је ово развојни буџет, како је ово буџет који има много инвестиција итд, по чему се он заиста разликује од претходног буџета, где сам ја питао за неке конкретне ставке у програмском буџету где су нестале. То не може тако. У буџету за 2016. Годину имате одређене ставке предвиђене за 2017. годину, па онда оне нестану, па онда урадите ребаланс, па се онда оне волшебно врате. Знате, није ово мађионичарски трик, ово је буџет града Београда. Оно што је заиста шокантно у овом буџету, што говори о једном великом неуспеху ове гарнитуре градске власти, јесте Дирекција за јавни превоз, односно сада је то Секретаријат за јавни превоз. На страни 176. имате да су средства Дирекције за јавни превоз, односно Секретаријата, 24 милијарде и 658 милиона динара. Четвртина читавог градског буџета. И то не четвртина прихода, него четвртина од целог буџета са све дефицитом је практично у субвенцијама за јавни превоз. Мислим да је 7,5 милијарди за градско предузеће, а чак 16 милијарди су субвенције за приватне превознике!? То су они приватни превозници о којима смо говорили  на некој од претходних Скупштина, онај конзорцијум предвођен предузећем „Арива“, за које се намештало оно јавно приватно партнерство, за које сам ја тада рекао да је највећа пљачка Београда после “Београда на води“, наравно. Четвртина буџета је заправо субвенција за градски превоз. Оно што сте ви тврдили да ћете да урадите, да ћете радити да се смањи износ субвенција за јавни превоз… Сада су субвенције много веће него што су биле за време претходне власти. Превоз је гори, није бољи, и оне мере које сте уводили – нови тарифни систем, па сте увели зоне, прва, друга, трећа, па сте чак смањили број полазака у једном периоду, ради штедње – све то је довело до потпуно супротног ефекта. Купујете аутобусе по неким протекционистичким, политичким правилима, купујете аутобусе које нико други неће да купи, купујете аутобусе само зато што је премијер залепио знак на тај аутобус…

ПРЕДСЕДАВАЈУЋА АНДРЕА РАДУЛОВИЋ:

Господине Алимпићу, водите рачуна о времену, истиче вам.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Не брините, водим рачуна. Ово више није развојни буџет, ово је превозни буџет. Значи, ово је сада буџет, ако изузмемо ове опште трошкове, које сваки буџет има и нешто што Град мора да ради, оно што је  преостало, то се скоро све троши на субвенције јавног превоза. Са оволиким субвенцијама, грађани могу да имају и бесплатан превоз, јер у ове 24 милијарде уопште не улазе средства којима грађани плаћају превозну карту. То је најмање још 5 – 6 милијарди и то је посебно.