Мењају критеријуме за израду буџета градских општина у складу са политичком припадношћу председника тих општина.

Расправа поводом ПРЕДЛОГА ОДЛУКЕ О РЕБАЛАНСУ БУЏЕТА ГРАДА БЕОГРАДА ЗА 2015. ГОДИНУ, ПРЕДЛОГА ОДЛУКЕ О УТВРЂИВАЊУ КРИТЕРИЈУМА И МЕРИЛА ЗА ОБИМЕ БУЏЕТА ГРАДСКИХ ОПШТИНА и ПРЕДЛОГА ОДЛУКЕ О ИЗМЕНИ И ДОПУНИ ОДЛУКЕ О ФИНАНСИРАЊУ ПРОГРАМА, ПРОЈЕКАТА И АКТИВНОСТИ КОРИСНИКА СРЕДСТАВА БУЏЕТА ГРАДА БЕОГРАДА У 2016. И 2017. ГОДИНИ. 25. седница, 21. децембар 2015.

Мало времена имам као и остали, коментарисаћу нову Одлуку за утврђивање критеријума за буџете општина иако је срамота што сте објединили ове три тачке, јер благе везе нема ребаланс од ове године са критеријумима који се користе за будуће буџете.

Шта је смисао критеријума, сећате ли се кад смо их усвајали раније? Па смисао критеријума је да постоји нека сигурност, да градске општине знају да су сад ово критеријуми и да ће на основу њих један дужи низ година да се формирају општински буџети. Ту постоје одређени заштитни фактори који одређују колико одсто општини може да се смањи буџет у односу на претходне године, колико може да се повећа да би могла да планира будућност, да би општина могла да направи програмски буџет за будуће три године као што је закон обавезује.

Значи ми сад правимо програмске буџете и у Граду и у Општинама за 2016., па у оквиру тога и за 2017. и 2018. годину, значи индикатори и пројекције шта ће бити у будућности. Зато нам требају критеријуми који важе за убудуће, за неколико година. Како се прави буџет? На основу критеријума. А шта ви радите, ви сваки пут мењате критеријуме пре него што донесете Одлуку о расподели средстава. Па то онда нису критеријуми, то је потпуна бесмислица, разумете. Ја предлажем да гласамо да немамо критеријуме, нису то критеријуми, ако ћете сваки пут чак и кад ребаланс радите ви да мењате критеријуме. Значи ви одлучите колико која општина треба да добије, а онда – е, ај’ сад уназад да променимо критеријуме да се уклопе критеријуми са износом новца који владајућа већина жели да одреди појединим општинама.

Ја овде имам, да би сте знали како и о чему се ради у тим критеријумима није вам довољно да имате ово што сте сад добили, ја овде имам четири текста, значи четири одлуке о критеријумима које сте ви донели, значи прво је то донето 17. априла 2014. године донео је Привремени орган, па је промењено 23. јуна 2015. године, па смо за прошлу седницу добили један предлог који се очигледно није допао неким председницима општина што је и логично, који су имали довољно утицаја јел’ да, знамо који су, неки су били овде у сали, сад не знам где су, а видео сам их неколико који су у међувремену прешли у СНС па вероватно сада треба променити критеријуме за њих. Дакле најмање двојица су ту седела, сада су овде у ходнику.

Дакле, и сада ми мењамо критеријуме. Шта се мења у критеријумима? Позивам вас да погледате, значи у члану 2. писало је да укупан буџетски оквир који припада општинама може да буде највише 14% од градског буџета а најмање 12%, то је писало у претходним критеријумима. То најмање 12% – то је гарантовало општинама да не може буџет свих општина заједно да спадне испод 12% од укупног градског буџета. Е то је избрисано, нема најмање 12% има само највише 14%, значи гаранција Граду остаје а гаранције општинама нема. Слично је у члану 11. погледајте, износ буџета једне градске општине не може да буде нижи од 3% од укупног буџета а раније је било 4%. Значи учешће једне општине у укупном оквиру који припада градским општинама се умањује.

И најзанимљивији део, то је исто у члану 11. значи оно што је раније било гарантовано да промена буџета, учешће у буџету и буџетима свих општина једне градске општине сме да буде за 1% различит у односу на те проценте од прошле године. То је сада мало и компликованије, то у ствари није 1% то је више. Прво је на прошлој Седници то потпуно избачено, значи Град може када доноси буџет да промени колико год хоће удео једне општине у буџетима свих општина заједно и никакве сигурности за општине нема. Сад је додато да промена процента учешћа градске општине у укупном буџетском оквиру, који наравно није укупан буџетски оквир него умањен за то, то, то, то и то (да не читам из одлуке за шта је све умањен) не може бити мање од 1 процентног поена ни веће од половине процентног поена. Е сад да питам – који одборник разуме шта ово значи?

ПРЕДСЕДНИК:

Време, време!

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Не може бити мање од 1 а веће од пола, тако пише. Ако је нека општина имала 5% у укупном сад може да има 4%, значи њој буџет може да буде 20% мањи. Ово су ствари које ми сада као Скупштина мењамо, а зашто их мењамо – то смо јасно чули и у говорима претходника. Мењамо их зато што постоји јасан политички критеријум, јасно је речено да општине у којима је на власти Коалиција или нека партија која не одговара овде већини, њима треба узети буџет, смањити га, укинути га, то је овде јасно речено и објашњено, дати сада тај буџет другим општинама укључујући оне где председници општина не би ли за своје грађане бар неку пару у буџетима сачували, мењају странке, мењају своје политичко опредељење и улазе у СНС.

ПРЕДСЕДНИК:

Време, време!

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Значи овај ниво политичких критеријума је до сад невиђен а то у ствари и нису критеријуми. Ако мењате критеријуме пред сваки буџет то нису никакви критеријуми. Онда боље директно донесите Одлуку о расподели средстава и донесите буџет. Хвала.