Најпрофитабилније јавне гараже у центру града без потребе се уступају приватним партнерима на чак 40 година.

Расправа поводом шеснаесте тачке дневног реда: 16. ПРЕДЛОГ ОДЛУКЕ О УСВАЈАЊУ ПРОЈЕКТА ЈАВНО-ПРИВАТНОГ ПАРТНЕРСТВА ГРАДА БЕОГРАДА ЗА ИЗГРАДЊУ ПОДЗЕМНИХ ГАРАЖА; 41. седница, 26. септембар 2017.

Даме и господо одборници, мислим да нема потребе да падају неке оштре речи на крају. Прво, ја сам одборник опозиције, моја дужност је да осветлим и другу страну медаље, поставим одређена питања и, на крају крајева, свим одборницима да пружим више информација, односно да покушам да извучем више информација од предлагача, како би на квалитетан начин одборници могли да дижу руке и доносе одлуку. Није ово овде простор за кампању, бар не за мене, пошто мене нико не снима, вас можда и хоће, рецимо Студио Б.

Ово је, дакле, одлука о изградњи четири нове гараже у центру града. То је строги центар града. Сви знамо где су те локације. Мало пре смо чули да нису све профитабилне, па дајемо уз мање профитабилне неке профитабилније. Која није профитабилна? Све су ово гараже у строгом центру града. Чули смо од представника предлагача, господина Борка Милосављевића, а то овде и пише, да се планира да ће проширење пешачких зона довести до губитка 1.200 паркинг места која сада постоје на улицама те зоне, а да су ове гараже због тога у зони и на ободу тих пешачких зона. Нисам добро упамтио, или Ви нисте рекли, колико ће у њима бити места? Ја сам разумео да је то свега пар стотина више од овога што се губи. Значи, исто хиљаду и нешто паркинг места, што значи да ми највећи део ових паркинг места заправо не добијамо нова, него се постојећа места спуштају под земљу. При томе ће, наравно, ова бити много скупља, јер ће цену паркирања овде да одређује приватни партнер, власник гараже. То пише на страни 23. Мислим да овде пише да је планирано да се одвоји 10-15%, верујем пре да ће бити 10% него 15%, гаражних места за станаре и онда ће станари моћи да закупе та места. Ако је 1800 гаражних места, тих 10% је 180 укупно. Ко буде имао среће да преко неке везе добије то јефтино место, добио је, а остали ће морати да се сналазе, а биће битка за паркирање. Остали ће морати да плаћају тржишну цену, колико затражи приватни концесионар, толика ће цена да буде. Ово су најбоље, најатрактивније локације, знате и сами, ова четири парка, мада кажу да неће бити Студентски парк, него испод улице, добро, надам се да ће се водити рачуна о историјским остацима који тамо леже, остацима из римског времена, итд. Овде се на страни 3. каже „процењена вредност“. То је исто као што је процењена вредност јавне набавке за спалионицу била 100 милиона, а онда овде причају о 300 милиона до 350 милиона. Сада је овде процењено 40 милиона. Пазите, те гараже се дају на 40 година, 40 милиона евра на 40 година. То је милион годишње у буџету. Када би град сам правио те гараже и отплаћивао их из кредита, као што је, рецимо, гаражу испред Старог Двора град правио, град отплаћује, град је власник, то би било много боље. Зашто ми сада то хоћемо да дамо приватницима, да они ту остварују профит? Кажу, тако пише у материјалу – јер би ових 40 милиона евра на 40 година представљало „значајан ударац на буџет града Београда“. Пазите сад, 40 милиона € на 40 година је значајан ударац на буџет, а 38 милиона € годишње, што сте малопре ви усвојили, није, то није значајан ударац на буџет? 38 милиона годишње имамо, а немамо 40 милиона на 40 година? Велико је питање да ли је са овим гаражама јавно партнерство у реду, када се нешто више исплати на тај начин, ако нешто Град може сам, да то буду градске гараже, па да Град буде тај који профитира. Опет ја отварам исто питање. Као што за БусПлус знамо – 8,53% иде оном приватнику, а колико иде овима? То не пише. Наравно, нешто ће они да плаћају Граду. Колико? Ми сада, када доносимо одлуку, не знамо колико ће они да плате Граду а колико ће профита да задрже за себе. Одборници треба да знају да су ови овакви споразуми, овакви уговори, врло подложни томе да приватни партнер некако изађе бољи и да изађе паметнији и да једна Градска управа то прихвати, потпише, па да онда за 40 година десет следећих мандата лупају главу са тим. Далеко је 40 година, добар део нас неће бити међу живима, остали ће отићи у пензију, тако да се нико више од нас неће овим бавити. То је огроман временски период. Зато треба видети да ли је неопходно да баш ове локације за гараже овако решавамо? Има много више потенцијалних локација предвиђених за гараже у граду. Ово су најбоље, ово су најпрофитабилније и сада њих да дамо приватницима, а само оно што они не буду хтели – то ће Град да узме, па ће да гради са губитком, или са малим профитом. За разлику од прошле одлуке, ово није коначна одлука, овде се само улази у ту причу, па ће свакако о томе одлучивати и следећи мандат ове Скупштине, какав год он био, тако да нећу бити против, бићу уздржан, а шта ће од овога бити, видећемо у следећем мандату. Хвала.