Незаконито распуштање Скупштине општине Младеновац

Расправа о Предлогу одлуке о распуштању Скупштине Градске општине Младеновац и образовању привременог органа Градске општине Младеновац. 19. седница, 16. јул 2015.

Даме и господо одборници, ова  дискусија је поодмакла. Морам да кажем да је она, по мом мишљењу, промашила тему. Желео бих да вратим ову дискусију на тачку дневног реда, на оно о чему ми овде расправљамо, јер из ових претходних говора смо могли да стекнемо утисак да ми овде сада одлучујемо о разрешењу председника општине Младеновац. Ми овде већ  дуго времена  слушамо зашто би он требао да буде смењен, он је овакав, он је онакав, итд.

Проблем је у томе што смо ми Скупштина града Београда. Ми не бирамо и не разрешавамо председнике градских општина. Ми смо у том смислу један децентрализовани град. То треба да ради Скупштина општине Младеновац, а она то није урадила на законит и прописан начин. Свих тих образложења зашто треба да буде смењен председник општине Младеновац,  која ми сада овде слушамо, у  предлогу за његово разрешење није било, а предлог мора да буде образложен. У Решењу о његовој смени није било образложења, није било  поуке о правном леку. Решење није урађено у складу са Законом о управном поступку, а мора да буде.

Шта ми сада овде радимо?

Не оцењујемо ми овде све ове ствари о којима  уважени претходни говорници причају. То је стварање једног лажног утиска код одборника. Ми овде доносимо одлуку о распуштању  Скупштине општине Младеновац.

У Статуту града Београда, погледајте члан 94, тачно су набројани случајеви када  Скупштина Града може да распусти једну општину. Ништа од овога што смо сада слушали није разлог и не може бити разлог за распуштање. На крају крајева, у Предлогу који смо добили, у образложењу нема ничега од онога што нам је представник предлагача, господин Весић причао, као и остали говорници, да је то разлог. Не, то није разлог. Погледајте у образложење Одлуке.  Разлог је члан 94, где стоји да, ако скупштина општине смени председника, а самим тим смењено је и општинско веће, у року од 30 дана треба да изабере новог председника и ако га не изабере Скупштина Града може, не мора у том року, али може да распусти скупштину општине. Само је то у питању.

Значи, да ли је председник смењен и да ли је прошло 30 дана? С обзиром да су пред нама локални избори за неколико месеци, да ли ми сада треба да распуштамо Скупштину општине Младеновац?

Наше је мишљење – не. Зашто? Због тога што процедура његове смене није била законита. Председник Општине, што је његово право, поднео је тужбу Управном суду, а ту тужбу овде имам. Тужба има осам страна образложења. Врло је јасна и врло је на закону заснована. Оно што ми је било интересантно, помињали су овде неки претходни говорници општину Власотинце. Тада су тужбу поднели чланови Српске напредне странке, али требало би да то није битно. Идентични су разлози.

Ја овде имам пресуду Управног суда којом се поништава  Решење општине Власотинце. Они су поништили Решење којим је разрешен председник Општине, али су поништили и Решење по коме је изабран нови председник, што је логично.

То значи, ако и ово Решење буде  поништено, онда и ова одлука, коју ми сада треба да доносимо је незаконита, није заснована на закону јер председник није смењен и није прошло 30 дана. И она ће бити оборена. Ја овде имам пресуду Управног суда по питању општине  Власотинце, где јасно пише да је тужба основана по оцени Суда, што значи тужени, односно Скупштина Општине је повредила члан 196. Закона  о општем управном поступку. Дакле, исто је повређено, као и члан 199. Закона о општем управном поступку.

Погледајте, добили сте сви предлог господина Божовића за скидање ове тачке са дневног реда. Повреда истих тих чланова су први наведени као нешто  где  је Скупштина општине Младеновац једноставно  пропустила да испоштује закон. Ако Управни суд ради не по „страху од царства“, што сам наводио на прошлој седници, него ако ради по закону, поштено, онда ће у случају идентичног пропуста, идентичне грешке, коју је направила Скупштина Општине, донети  идентичну пресуду.

Искрено речено, знајући наше судство, нисам сигуран да ће се то и догодити. Тада је Управном суду требало два-три месеца да донесе одлуку. Нажалост, није обавезан да у року од тих 30 дана Управни суд донесе одлуку. Још није касно да предлагач ово повуче са дневног реда, да се сачека пресуда Управног суда и да видимо да ли ће због истих пропуста као у случају општине Власотинце бити поништено и ово Решење, а онда Скупштина Општине може поново да се састаје, али овај пут  по закону и ако има већину да разреши председника. То је јасно из образложења које смо чули и представника предлагача и из образложења  већине одборника.

Они нису убеђени да је тај човек смењен него нас сада убеђују да ми сада треба да уведемо привремени орган, јер он по њима треба да буде смењен. Значи, он није смењен. То је потпуно јасно из свих ових дискусија које смо чули. Не можемо ми да распустимо  општину зато што нам се не свиђа председник. То је страшно, јер онда би већина овде  сменила све председнике општина и увела привремене мере свуда где нису  из Српске напредне странке председници општина. То не може, то није законито.

Ми овде треба да донесемо пресуду само уколико су испуњени услови из члана 94. Статута, а ја вам кажем да они нису испуњени. Изражавам сумњу да ће Управни суд да донесе правичну пресуду, а правична би била иста као и претходна у другом случају када то одборници, чланови Српске напредне странке траже. Иначе, нисам баш добро разумео, тамо је, у Власотинцу био неки сукоб  између самих чланова Српске напредне странке јер неки су се отцепили, самостални, не знам ни ја шта, али то није битно. Битно је да је пропуст који је направљен, Суд прихватио.

Међутим, ту имамо проблем са нашим судством. Наше судство, нажалост, партијско је судство Српске напредне странке. Да вас подсетим,  извештај са конференције за штампу из 2010.године, када се 650 неизабраних судија учланило у Српску напредну странку. Тада су то биле неизабране судије који нису у тадашњој реформи судства прошли,  они су се учланили у Српску напредну странку и ту смо имали конференцију за штампу и њихова имена су објављена.

Две године касније, дакле  2012. године  вест је да су враћене судије положиле заклетву пред Небојшом Стефановићем. Те судије које су чланови Српске напредне странке, враћене су, полажу заклетву, поново су судије, а нигде нисам видео да нису више чланови Српске напредне странке. То  нико није објавио. Имамо стотине судија који су чланови Српске напредне странке.

Не само то, него и именовање чланова  Привременог органа, а ја ово говорим због тога, јер желим да вам објасним и кажем зашто смо ми предложили члана Привременог органа. Сматрамо да уопште не треба да буде уведен Привремени орган, та принудна управа, али смо предложили господина Предрага Чокића, не зато што је он у родбинском односу са председником Општине него због њега самог, јер је он био председник општине Младеновац,  веома успешан, пре 15 или 20 година. Он има веома велико искуство јер је дугогодишњи одборник и веома добро познаје све будуће чланове Привременог органа и они њега.

Значи, немајући поверења у партијско судство у овој земљи и немајући поверења да ће у истом случају као када то траже напредњаци поништити смену председника а када то траже чланови Демократске странке суд се  не оглашава.

Из тог разлога смо предложили да тамо имамо члана, да бар неку контролу и неку могућност утицаја изнутра имамо. Искуство из Скупштине Града је јако лоше. Када је госпођа Тања Пашић била овде члан Привременог органа, овде су се правиле паралелне седнице на које она није позивана. Привремени орган  је доносио одлуке и објављивао нешто што она није знала.

Само желим да изразим наду да се то неће догађати у Привременом органу општине Младеновац и да неће радити на тако неправилан и незаконит начин, као што је радио Привремени орган у граду Београду, који је кршећи свој мандат да обавља само техничке и неодложне послове, радио врло не техничке и врло одложне послове. То је ствар о којој би судови ове земље требало да се изјасне.

Предлажем да представници предлагача, који сада међусобно разговарају и не слушају ме, повуку ово са дневног реда, јер се може лако десити да по одлуци Управног суда испадне да смо ми у кршењу закона када доносимо ову одлуку.  Хвала.