Зашто није извршена препорука Заштитника грађана и разрешен начелник Комуналне полиције?

Расправа поводом ПРЕДЛОГА ЗАКЉУЧКА О ДАВАЊУ САГЛАСНОСТИ НА ПЛАН РАДА КОМУНАЛНЕ ПОЛИЦИЈЕ ГРАДСКЕ УПРАВЕ ГРАДА БЕОГРАДА ЗА 2016. ГОДИНУ. 27. седница, 8. фебруар 2016.

Тема је, План рада Комуналне полиције. Пре него што почнем да причам о овој теми хтео бих да честитам начелнику Комуналне полиције г. Николи Ристићу на победи у Богојављенском пливању на Ади Циганлији, на пливању за Богојављенски крст. То је заиста велики подвиг, чин и сам улазак у ту хладну воду, а нарочито победа у том такмичењу, у том смислу му честитам.

Не знам да ли је г. Ристић ту, ту је заменик, са те стране свака му част.

С друге стране, ја мислим да би он ту своју чврстину моралну и етичку и снагу коју је показао том приликом требало да покаже и сада и да поднесе оставку на место начелника Комуналне полиције, да не чека да га начелница Управе разреши по препоруци Омбудсмана, односно Заштитника  грађана. Он то треба сам да уради, то би личило на њега, онолико бар колико га ја познајем, а не могу да замислим ситуацију у којој би начелница Градске управе, наравно у договору са градоначелником и са осталима, са ким већ треба да се консултује, одлучила да не прихвати препоруку независног органа који контролише рад јавних органа и јавне управе.

Овде са ове говорнице имали смо прилику да чујемо у више наврата, аргументе када су одборници позивали неке функционере из Демократске странке да поднесу оставке због препоруке надлежних органа и те оставке су поднете…

ПРЕДСЕДНИК:

Господине Алимпићу, ајте молим вас о дневном реду, али молим вас пређите на дневни ред о раду Комуналне полиције…

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Управо говорим о раду Комуналне полиције.

ПРЕДСЕДНИК:

План рада комуналне полиције…

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

План рада Комуналне полиције треба да има нешто што иначе у овом Плану нема, мора да се заснива на анализи рада у претходној години, јер иначе није добар план.

Овај План не заснива се на анализи рада у претходној години. Овај план као што је на крају крајева и сам …….

ПРЕДСЕДНИК:

Извините г. Алимпићу. Молим одборнике са моје леве стране да искључе лап топ, филмове и игрице шта већ свира, с друге стране. (Говоре сви у глас). Изволите.

ЗОРАН АЛИМПИЋ:

Дакле. План рада Комуналне полиције, овај, овако како смо добили је заправо преписан списак надлежности  Комуналне полиције из Закона, па мало проширен. Значи чули смо г. Вујисића, заменика начелника, који је рекао да је најважнији пројекат у 2016. години контрола паркирања? Мислим то – контрола паркирања је њихова свакодневна делатност, то комунални полицајци раде, није то баш пројекат, пројеката овде нема.

Значи, набројано је шта су надлежности Комуналне полиције и отприлике је речено да ће они то и да раде. Овде нема међу оним надлежностима оно што је Комунална полиција у претходној години и у претходним годинама ипак радила, као што је обављање послова контролора у градском саобраћају, као што је улажење у сукоб са грађанима, стављање лисица итд.  То овде није предвиђено као њихов приоритетан посао, а испоставља се да је било. Овде нема обављања посла стражарења и заштите „Београда на води“, да случајно не би неки новинар обишао то место и нешто сликао, јер се тамо нешто страшно крије. Нема предвиђено да се одузимају фото апарати, мобилни телефони, да се брише садржај, да се случајно не би видело нешто што се тамо снимило. Тога у плану за наредну годину нема, а у прошлој години се нажалост то радило.

Представник предлагача је поменуо и најавио допуну плана у будућности, најавио је и промену Закона поводом те допуне плана, поменуо је да је у поступку доношење Закона о изменама и допунама Закона о Комуналној полицији. Ја мислим да није још донет, иако је у Скупштини, биће можда врло брзо донет, најављује се да ће тај нови закон са врло значајним изменама бити донет. Ја сам очекивао да се део овог плана рада ослони и на то, значи треба планирати шта ће се радити од фебруара, ако се већ очекује да у току фебруара Закон буде донет нови закон. Тога овде нема.

Овај план се доноси за случај да измене уопште не буду донете и одмах да кажем – то је добро, јер смо имали примере овде у Скупштини града, да нам се предлажу неке одлуке које као свој основ наводе законе будуће који ће тек бити донети. Мислим нпр. Закон о водама и у неким другим ситуацијама у којима смо били. Значи, добро је да се не доноси план на основу будућег закона који ће тек бити донет, видећемо шта ће у њему стајати и како ће и да ли бити донет.

Када буде и ако буде донет Закон о изменама и допунама Закона о Комуналној полицији, претпостављам да ће онда постојати потреба да се промени и овај План и то у великој мери. Колико ја знам, колико сам чуо, те измене правила рада Комуналне полиције које очекујемо да Скупштина донесе у великој мери су резултат и иницијатива, односно предлога које су потекле одавде из управе Града Београда. Оно што је можда најважније јесте да сада, ако се прихвати та измена ограничења броја комуналних полицајаца, сада је ограничење, ја мислим да је један полицајац на пет хиљада становника, ограничење се укида и по томе би у Граду, могло да има неограничен број комуналних полицајаца.

Помињао се неки број хиљаду и мислио сам да се може десити да у плану и то буде али није, и то је у реду, хиљаду је већ више него три пута више комуналних полицајаца него сада. То је врло значајно повећање. То већ далеко излази из оног оквира, оне идеје коју је претходни сазив парламента имао када је закон доношен, када је Комунална полиција требало да буде заиста Комунална и када је она требало да има одређене задатке помоћне, да помаже инспекцији и да сузбија уличну продају, да сузбија бесправну градњу, да град буде чистији. Дакле да буде на услузи грађанима и да то буде један орган који ће грађани схватити као нешто што је позитивно, што им помаже, што сарађује са грађанима, а не као оно што се сад нажалост испоставља. Између осталог и са тим грешкама које је руководство Комуналне полиције чинило, као један репресиван орган који је у сталним сукобима са грађанима и који има намеру да у будућности овим изменама те сукобе и заоштри.

Не треба да вам кажем, вероватно знате да је предвиђено сада да постоје и комунални полицајци у цивилу, као некакви тајни иследници, неки детективи, да су они овлашћени да траже обавештења од грађана, значи да практично испитују, да врше неку врсту истраге, да ће они сада имати право да издају прекршајни налог уместо мандатне казне, да врше проверу идентитета, довођење и прегледање лица, значи оно што су и до сада радили, стављање лисица, привођење.

Сада ће имати заиста и право да то раде, а по мени најскандалознија идеја која је очигледно потекла одавде из Скупштине града, јесте практично потпуна промена услова, који су потребни да би неко постао комунални полицајац. Значи да би сада тих нових 1000 или ко зна колико хиљада људи запослили, услов који је до сада морао да испуњава неко да би постао комунални полицајац и да би часно понео ту униформу Комуналног полицајца града Београда, између осталог је био да није осуђиван на казну затвора која је дужа од шест месеци и да му није престао радни однос због теже повреде дужности из радног односа, значи да није негде избачен са посла и да чак није склон криминалу и да није склон кршењима радних обавеза.

Ова два услова се сада бришу по предлогу закона, сада ће значи моћи да буду запослени, да тако кажемо, и људи који су због озбиљних кривичних дела били осуђивани, људи који су због озбиљних прекршаја избачени из полиције, из војске и из других државних органа, јер тај услов више не постоји.

Очигледно постоји намера да се неки људи приме, значи да се та једна контрола избрише. Значи једини услов који сад практично остаје јесте да човек има четири године средње школе и вероватно треба да полаже неки испит. То је једини услов који ће остати.

Дакле, не само да ћемо имати утростручење, учетворостручење броја комуналних полицајаца, да ћемо имати озбиљно повећање њихових надлежности у смислу репресије према грађанима, увођење неких иследника у цивилу, него имамо један заиста скандалозан предлог, који сугерише да постоји одређена намера да се одређени профил људи запошљава, а то је да се бришу ограничења да комунални полицајац не може да постане неко који је био у затвору више од шест месеци и ко је чинио озбиљне прекршаје и ко је склон таквом понашању.

Дакле, план као и да није план, то је преписан само један списак формално. У закону пише да треба да буде план, па ето, тек да буде као неки план, да се испуни законска обавеза, ми то набројимо шта ћемо да радимо, односно шта је редован и свакодневан посао комуналне полиције. То све већ пише у закону. Ту плана нема. Али и онако није битно, јер кажем, уколико закон који је у процедури буде усвојен за неколико дана или седмица имаћемо свакако много озбиљније одлуке овде, које ћемо доносити, везано за повећање броја комуналних полицајаца, драстично за повећање њиховог буџета и везано за даље прилагођавање рада те службе.

А ја бих заиста, као градски одборник, позвао нашу Градску управу да поведу строго рачуна о томе како ће се трансформисати ова служба. Јер ово што је до сада било, није се показало као много добро и није добро оцењено од стране грађана, а измене које се наговештавају могу да буду само још горе и мислим заиста и на оно што пише у препоруци заштитника грађана.

То сви можете да нађете на интернету, мада у препоруци пише да је упућена и Скупштини града. Ево, стоји „доставити и Скупштини града Београда ради упознавања“, а ја нисам видео да нам је то подељено да се упознамо.

Ја позивам све вас да се сами упознате, да то не би неко крио од вас, на сајту је Заштитника грађана, та препорука тамо се налази и већ у првој реченици пише да се препоручује разрешење начелника Комуналне полиције, због утврђене одговорности за повреде права грађана, које су проузроковале штету већих размера. То довољно говори о томе шта би по мом мишљењу сам начелник требало да уради, не чекајући тај формални истек, тих 60 дана и одлуку која мора да уследи. Хвала.